Reklama

CPK bliżej budowy lotniska. Spółka przejmuje od właścicieli kolejne grunty

W ramach programu dobrowolnych nabyć właściciele działek zgłosili chęć sprzedaży prawie 4 tys. hektarów. 900 dotychczasowych zgłoszeń obejmuje prawie 80 proc. terenu przyszłego lotniska

Publikacja: 16.08.2024 11:27

Baranów. Teren przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego

Baranów. Teren przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego

Foto: PAP/Leszek Szymański

Spółka CPK przybliża się do sfinalizowania przejęć gruntów pod przyszłe lotnisko. Od ponownego uruchomienia w ubiegłym miesiącu programu dobrowolnych nabyć (PDN), skierowanego do właścicieli działek pod Baranowem, otrzymała kolejne 31 zgłoszeń. W sumie zgłoszonych do programu jest prawie 4 tys. hektarów od niemal 900 właścicieli gruntów, w tym niemal 500 na terenie objętym decyzją lokalizacyjną.

Czytaj więcej

Węgrzy chcą zbudować gigalotnisko. Czy zagrożą CPK?

- To przełożyło się na nabycie szeregu nieruchomości oraz pozyskanie zgłoszeń do PDN w sumie dla około 80 proc. terenu przyszłego lotniska – poinformowała spółka w piątkowym komunikacie.

Tradycyjna procedura nie daje benefitów właścicielom gruntów

Właściciele nieruchomości korzystający z programu zyskują gwarancję sprzedaży swojej nieruchomości z uwzględnieniem bonusów na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Inną możliwością jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia, gdzie spółka płaci za przykładowy 100-metrowy dom z lat 60. jak za nowy o takiej samej wielkości.

Czytaj więcej

Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK: Wkrótce przetarg na budowę tunelu
Reklama
Reklama

Według prezesa CPK Filipa Czernickiego, to benefity niedostępne w przypadku tradycyjnej procedury administracyjnej. - Zależy mi, aby jak najwięcej decyzji podejmować w dialogu i porozumieniu społecznym. Chciałbym dołożyć największej staranności, nawet kosztem czasu, żeby wszyscy, którzy zdecydują się dobrowolnie zbyć swoje nieruchomości, mieli taką możliwość – deklarował Czernicki w rozmowie z „Rzeczpospolitą”. Spółka może uruchomić podobny program w ramach przygotowań do inwestycji kolejowych.

Lotnisko CPK mniejsze, ale bardziej realne

Lotnisko w Baranowie ma obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, a nie 40 mln, jak wcześniej planowano. Jego budowa ma się zacząć w przybliżeniu w połowie przyszłego roku. Realizowana będzie etapami. W tej chwili kontynuowany jest proces projektowania, zarówno terminala, jak i części infrastrukturalnej lotniska: dróg kołowania, dróg startowych czy innych obiektów związanych z lotniskiem. Potem, na podstawie dokumentacji dla wykonawców, trzeba będzie zrobić przetargi na prace budowlane.

Czytaj więcej

Donald Tusk pokazał przyszłość CPK. "Polska ma stać się megalopolis"

Największym problemem pierwotnego projektu miały być nierealne harmonogramy. Doradcy zewnętrzni zatrudnieni w spółce szacowali dotrzymanie pierwotnego terminu uruchomienia CPK w 2028 r. na 5-10 proc., a pracownicy spółki na 1 proc., albo jeszcze mniej.

Pociągi pojadą na CPK z prędkością nawet 320 km/h

Najbardziej zmieniona została część kolejowa projektu. Rząd Donalda Tuska zrezygnował z koncepcji „centralnej piasty” i „szprych” rozchodzących się promieniście z Baranowa we wszystkie strony kraju. Teraz realizowany będzie projekt tzw. igreka – linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia.

Czytaj więcej

Maciej Lasek: CPK nie może skończyć jak wieże w Ostrołęce, stępka promu czy przekop donikąd
Reklama
Reklama

Igrek ma być gotowy w 2032 r., choć bardziej realnym terminem pełnej finalizacji tej części przedsięwzięcia miałby być rok 2035. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300-320 km na godz.

Ocenia się, że koszt tego przedsięwzięcia wyniesie ok. 80 mld zł – prawie dwa razy tyle, ile wynoszą inwestycje związane z lotniskiem w Baranowie. Budowa pozostałych linii kolei dużych prędkości, np. z Katowic w stronę Ostrawy lub z Warszawy w kierunku Trójmiasta, zacznie się później, raczej nie w obecnej dekadzie.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama