Kolej szybsza i wygodniejsza

Najważniejsze zmiany na liniach pasażerskich już wprowadzono. Teraz czas na szlaki towarowe.

Aktualizacja: 13.12.2015 22:23 Publikacja: 13.12.2015 20:00

Kolej szybsza i wygodniejsza

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gojarski

Więcej pociągów, nowe trasy, krótsze czasy przejazdów – to zmiany, które wdrożyła PKP w niedzielę, wprowadzając nowy rozkład jazdy. Pendolino dojeżdża już do Bielska-Białej, Rzeszowa i Gliwic. Trasę pomiędzy Warszawą a Wrocławiem ekspresy pokonują w trzy godziny 28 minut, czas podróży z Warszawy do Krakowa skrócił się do dwóch godzin 15 minut. W godzinę jedziemy pomiędzy Warszawą i Łodzią, przyspieszyły pociągi między Olsztynem a Bydgoszczą oraz Poznaniem a Krakowem.

O jedną piątą zwiększyła się liczba połączeń obsługiwanych przez InterCity: do 365 z dotychczasowych 302. Dzięki czterokrotnemu zwiększeniu liczby skomunikowanych ze sobą połączeń łatwiej się teraz przesiąść. Wróciły pociągi na modernizowaną linię Warszawa–Białystok.

W niedzielę na trasy wyjechało 16 nowoczesnych składów typu Flirt. Mają wygodne fotele, indywidualne gniazdka elektryczne, klimatyzację, nowoczesne toalety i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Kursują m.in. na trasach z Warszawy do Bydgoszczy, z Krakowa przez Łódź do Szczecina i z Gdyni do Katowic. – Synergia tych elementów sprawi, że w kolejnych miesiącach z naszych pociągów korzystać będzie jeszcze większa liczba podróżnych – zapowiada prezes PKP InterCity Jacek Leonkiewicz.

Nowy rozkład jazdy to kolejny po grudniu ubiegłego roku kluczowy etap w funkcjonowaniu PKP. W międzyczasie InterCity zaczęło mocno przyciągać pasażerów promocyjnymi cenami biletów. Teraz poprawiono obsługę podróżujących pierwszą klasa Pendolino: pojawiły się posiłki, prasa i obsługa stewarda.

Ale mimo tych zmian kolei jeszcze daleko do zachodnich standardów. Na mniej strategicznych liniach jakość podróży jest kiepska, punktualność pozostawia wiele do życzenia, a nowe lub odnowione dworce to wciąż wyjątki. PKP wciąż nie potrafi się uporać z niektórymi kluczowymi inwestycjami, takimi jak np. remont trasy pomiędzy Katowicami a Krakowem.

Tymczasem nowa perspektywa UE 2014–2020 to dla kolei zmienione priorytety. O ile w poprzedniej pierwszoplanowym zadaniem było usprawnienie funkcjonowania szlaków pasażerskich, o tyle w nowej najważniejsze stają się szlaki towarowe. – Chcemy znacząco podnieść prędkość i przepustowość linii towarowych – twierdzi Andrzej Filip Wojciechowski, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Dziś pociągi towarowe poruszają się średnio z prędkością 25–30 km/godz. Docelowo ta prędkość ma być podwojona. Program inwestycyjny zakłada, że do 2023 r. kolej wyda 67,5 mld zł.

Ze Śląska do portów

Jednym ze strategicznych zadań nowej perspektywy jest poprawa stanu szlaków kolejowych na Śląsku. W całym regionie modernizacja torów objęła w sumie 600 km. Dotychczas kolej przeznaczyła na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planuje inwestycje za 9 mld zł. Kolejny element programu towarowego to modernizacja najważniejszych linii towarowych przebiegających przez cały kraj. Obejmie m.in. linię nadodrzańską łączącą Dolny Śląsk z zespołem portów Szczecin–Świnoujście oraz magistralę węglową biegnącą z Górnego Śląska do portów Trójmiasta. Do tego dochodzi jeszcze przebudowa wszystkich najważniejszych stacji dostępowych łączących porty morskie z siecią kolejową. Zapewni ona możliwość dalszego rozwoju portów i usprawni transport intermodalny oraz realizację dostaw na czas.

Więcej pociągów, nowe trasy, krótsze czasy przejazdów – to zmiany, które wdrożyła PKP w niedzielę, wprowadzając nowy rozkład jazdy. Pendolino dojeżdża już do Bielska-Białej, Rzeszowa i Gliwic. Trasę pomiędzy Warszawą a Wrocławiem ekspresy pokonują w trzy godziny 28 minut, czas podróży z Warszawy do Krakowa skrócił się do dwóch godzin 15 minut. W godzinę jedziemy pomiędzy Warszawą i Łodzią, przyspieszyły pociągi między Olsztynem a Bydgoszczą oraz Poznaniem a Krakowem.

Pozostało 84% artykułu
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach