Reklama
Rozwiń
Reklama

Igrzyska skomplikują transport zboża. Zakaz żeglugi po Sekwanie

Pływackie dyscypliny olimpijskie na Sekwanie latem 2024 spowodują wyłączenie tego szlaku wodnego dla transportu, co uniemożliwi dostarczanie barkami ziarna do portu w Rouen, największego we Francji terminala zbożowego — uprzedzili rolnicy i transportowcy prefekta regionu paryskiego.

Publikacja: 25.12.2023 10:46

Igrzyska skomplikują transport zboża. Zakaz żeglugi po Sekwanie

Foto: Andrea Mantovani/Bloomberg

Organizatorzy igrzysk olimpijskich we Francji latem 2024 zamierzają zakazać żeglugi po Sekwanie w dniach 17-27 lipca w godzinach 2.00-11.00, a na 7 dni przed inauguracją całkowicie, aby można było spokojnie przygotować tę uroczystość. Organizatorzy zapomnieli, że Sekwana to nie tylko możliwość podziwiania panoramy Paryża z pokładów Bateaux-Mouche. To przede wszystkim ważny szlak transportu barkami 22 mln ton towarów, w tym 3 mln ton zboża do portu w Rouen.

Latem w porze żniw dwie trzecie floty handlowej przewozi 700 tys. ton pszenicy do największego terminala zbożowego w Rouen. — Rolnicy nie mogą zmienić terminu zbierania plonów i dostosować się do ograniczeń planowanych przez organizatorów olimpiady — wyjaśnił w kanale BFM Business Jean-Francois Lepy, sekretarz generalny organizacji rolników zbożowych Intercéréales i szef firmy handlowej Soufflet Négoce. Dodał, że te ograniczenia mogą kosztować ok. 500 mln euro, bo trzeba będzie znaleźć droższe ciężarówki, a rolnicy mogą stracić kontrakty, gdy partie zboża utkną gdzieś na terenie Francji i nie trafią w terminie do portu.

Czytaj więcej

Igrzyska olimpijskie pretekstem do drastycznych decyzji w transporcie

—  Staraliśmy się rozmawiać o tym z organizatorami od miesięcy. Na początku mówili nam, że jeśli lato będzie upalne, to żniwa można będzie zrobić wcześniej. A produkujemy we Francji 65-70 mln ton zbóż, około 35 mln idzie na eksport, a jedna czwarta tego eksportu trafia drogą morską, port w Rouen jest głównym portem eksportowym — argumentował.

Trwają oceny transportu koleją lub ciężarówkami, ale nie można tego zastosować w tak krótkim terminie. Barka zabiera 1500 ton, więc trzeba byłoby zamiast niej używać 50 ciężarówek i trochę mniej wagonów. Kolej musi mieć czas 18-24 miesiące na przygotowanie się, w transporcie drogowym brakuje kierowców, a trzeba by znaleźć 70 tys. pojazdów — wyjaśnił.

Reklama
Reklama

Na spotkaniu z prefektem stołecznego regionu Ile-de-France rolnicy i transportowcy zwrócili się o udostępnienie kilkugodzinnych „okienek” w okresie tygodnia całkowitego zakazu żeglugi po rzece i połowy dnia podczas zawodów pływackich. Usłyszeli, że prefekt zwróci się z tym do organizatorów imprezy, potwierdził natomiast, że żegluga handlowa będzie możliwa każdego dnia po zakończeniu dyscyplin pływackich. — Na początku roku mamy dostać szczegóły o żegludze, wtedy zobaczymy, jak będzie — powiedział Reuterowi Lepy.

Transport
Statek Maersk przepłynął przez Bab al-Mandab. Czy to początek zmian?
Transport
Nowe sankcje Unii i Wielkiej Brytanii uderzają we flotę cieni i robiących biznesy z Rosją
Transport
Lotnisko w Gdańsku nie chciało chińskich skanerów bagażu. Jest wyrok w sprawie
Transport
Premier Donald Tusk: To już nie pilnowanie łąki. Co zrobiono w Porcie Polska?
Transport
Jak PPL będzie finansował CPK. Docelowo udziały wzrosną z 49 do 100 proc.
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama