Znika 15 połączeń Ryanaira z Modlina. To już kolejne takie cięcie

Irlandzka linia niskokosztowa Ryanair poinformowała o cięciach połączeń z lotniska w Modlinie. Będzie mniej kierunków, a na niektórych trasach samoloty polecą rzadziej.

Publikacja: 21.12.2023 16:17

Znika 15 połączeń Ryanaira z Modlina. To już kolejne takie cięcie

Foto: Materiały prasowe lotniska Modlin, Łukasz Pacholczyk

Nowe cięcie siatki zimowej (o poprzednim, także o 20 proc., linia informowała we wrześniu), spowodowały skasowanie 15 bezpośrednich połączeń z Modlina do głównych miast europejskich, a także redukcję lotów na kolejnych 16 trasach.

Przeprowadzka na Chopina

Ryanair będzie jednak nadal oferował bezpośrednie połączenia do Warszawy z wielu z tych tras, w tym z Bolonii, Liverpoolu, Neapolu i Wiednia . Będzie tam latał jednak z warszawskiego Lotniska Chopina, a nie z Modlina. Ryanair przeniesie także 1 samolot z Modlina do Krakowa na lato 2024 r. W Modlinie będzie zbazowanych 7 maszyn.

Czytaj więcej

Czujność w samolocie niezbędna. Mężczyzna oskarżony o okradzenie współpasażerów

Wiadomo, że irlandzka linia wystąpiła już o nowe sloty (działki czasowe startów i lądowania) do władz warszawskiego lotniska. Ostatecznie ile ich dostanie, dowie się pod koniec stycznia, bądź na początku lutego.W przyszłym roku Modlin będzie jedynym lotniskiem Ryanair w Polsce, które się nie rozwija. Tymczasem lotniska takie jak Chopin, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Łódź i wiele innych w całej Polsce odniosą korzyści z rekordowego ruchu i inwestycji Ryanaira — mówił „Rzeczpospolitej” wiceprezes Ryanaira ds handlowych Jason McGuinness.

O co tutaj chodzi?

Jak zwykle, chodzi o pieniądze. Wrześniowe cięcie siatki w Modlinie było wyraźnie ostrzeżeniem dla zarządu lotniska przed negocjowaniem nowej umowy. Poprzednia wygasła po 10 latach – na tyle została podpisana. Ale nie poskutkowało.

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) opublikował na początku października nowy cennik opłat lotniskowych w Modlinie. Zgodnie z nim Ryanair nie będzie płacił już stałych stawek za jednego obsłużonego pasażera. Lotnisko w Modlinie przyjęło taryfikator, zgodnie z którym Ryanair zapłaci różne opłaty pasażerskie, a nie — po 5 zł. Podstawowa opłata od pasażera wynosi 37 zł. Po przekroczeniu przez przewoźnika kalendarzowego 1 mln pasażerów spadnie do 14 zł, a po 2 mln do 8 zł. Nowy cennik ma obowiązywać od 17 października. A dopiero po przekroczeniu 2 500 001 podróżnych odlatujących z Modlina, opłata pasażerska wynosić będzie sześć złotych. Poprzednia umowa doprowadziła do tego, że lotnisko w Modlinie, mimo że odprawiało coraz więcej pasażerów, nieustannie notowało straty.

Dla Ryanaira to za drogo

– Cieszymy się, że nowa wysokość opłat pozwoli Mazowieckiemu Portowi Lotniczemu Warszawa-Modlin na ponoszenie niezbędnych wydatków na utrzymanie sprawności operacyjnej lotniska – mówił w październiku Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes zarządu Modlina. A Eddie Wilson, nr 2 w Ryanairze po Michaelu O’Learym, złościł się, że w negocjacjach z jego linią zarząd Modlina zachowuje się tak, jakby było to lotnisko we Frankfurcie.

Ale to, co cieszy prezesa Hlebowicza, nie satysfakcjonuje Jasona McGuinnessa. — Chcemy latać z Modlina oferując niskie taryfy, ale do tego musimy mieć niskie koszty. Dlatego od 8 stycznia Ryanair zmniejszy przepustowość w Modlinie o kolejne -20 proc.mówił wiceszef Ryanaira.

Zimowa decyzja ostateczna

Jason McGuinness nie ukrywa, że decyzja dotycząca sezonu zimowego jest ostateczna. I cięć nie uda się odwrócić. Natomiast plany wobec sezonu letniego (zaczyna się z końcem marca) jeszcze mogą ulec zmianie. Nie chciał powiedzieć, jak bardzo rozbieżne są stanowiska obu stron. — Tak szczerze mówiąc, nie bardzo wiem, o co chodzi zarządowi Modlina. Podają nam różne kwoty — tłumaczył.

  Nie chciał też odnieść się do potencjalnych zmian w planach nowego rządu wobec lotnisk obsługujących Mazowsze i możliwego zwiększenia przepustowości Modlina. — Nie możemy układać strategii największej linii w Europie zależnie od tego, kto wygrał wybory w Polsce. Musimy odpowiedzialnie zarządzać flotą, żeby móc oferować niskie taryfy. Nie zmienia to faktu, że i tak już jesteśmy największym przewoźnikiem w Polsce — mówił Jason McGuinness.

Nowe cięcie siatki zimowej (o poprzednim, także o 20 proc., linia informowała we wrześniu), spowodowały skasowanie 15 bezpośrednich połączeń z Modlina do głównych miast europejskich, a także redukcję lotów na kolejnych 16 trasach.

Przeprowadzka na Chopina

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił