Znika 15 połączeń Ryanaira z Modlina. To już kolejne takie cięcie

Irlandzka linia niskokosztowa Ryanair poinformowała o cięciach połączeń z lotniska w Modlinie. Będzie mniej kierunków, a na niektórych trasach samoloty polecą rzadziej.

Publikacja: 21.12.2023 16:17

Znika 15 połączeń Ryanaira z Modlina. To już kolejne takie cięcie

Foto: Materiały prasowe lotniska Modlin, Łukasz Pacholczyk

Nowe cięcie siatki zimowej (o poprzednim, także o 20 proc., linia informowała we wrześniu), spowodowały skasowanie 15 bezpośrednich połączeń z Modlina do głównych miast europejskich, a także redukcję lotów na kolejnych 16 trasach.

Przeprowadzka na Chopina

Ryanair będzie jednak nadal oferował bezpośrednie połączenia do Warszawy z wielu z tych tras, w tym z Bolonii, Liverpoolu, Neapolu i Wiednia . Będzie tam latał jednak z warszawskiego Lotniska Chopina, a nie z Modlina. Ryanair przeniesie także 1 samolot z Modlina do Krakowa na lato 2024 r. W Modlinie będzie zbazowanych 7 maszyn.

Czytaj więcej

Czujność w samolocie niezbędna. Mężczyzna oskarżony o okradzenie współpasażerów

Wiadomo, że irlandzka linia wystąpiła już o nowe sloty (działki czasowe startów i lądowania) do władz warszawskiego lotniska. Ostatecznie ile ich dostanie, dowie się pod koniec stycznia, bądź na początku lutego.W przyszłym roku Modlin będzie jedynym lotniskiem Ryanair w Polsce, które się nie rozwija. Tymczasem lotniska takie jak Chopin, Kraków, Gdańsk, Wrocław, Poznań, Łódź i wiele innych w całej Polsce odniosą korzyści z rekordowego ruchu i inwestycji Ryanaira — mówił „Rzeczpospolitej” wiceprezes Ryanaira ds handlowych Jason McGuinness.

O co tutaj chodzi?

Jak zwykle, chodzi o pieniądze. Wrześniowe cięcie siatki w Modlinie było wyraźnie ostrzeżeniem dla zarządu lotniska przed negocjowaniem nowej umowy. Poprzednia wygasła po 10 latach – na tyle została podpisana. Ale nie poskutkowało.

Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) opublikował na początku października nowy cennik opłat lotniskowych w Modlinie. Zgodnie z nim Ryanair nie będzie płacił już stałych stawek za jednego obsłużonego pasażera. Lotnisko w Modlinie przyjęło taryfikator, zgodnie z którym Ryanair zapłaci różne opłaty pasażerskie, a nie — po 5 zł. Podstawowa opłata od pasażera wynosi 37 zł. Po przekroczeniu przez przewoźnika kalendarzowego 1 mln pasażerów spadnie do 14 zł, a po 2 mln do 8 zł. Nowy cennik ma obowiązywać od 17 października. A dopiero po przekroczeniu 2 500 001 podróżnych odlatujących z Modlina, opłata pasażerska wynosić będzie sześć złotych. Poprzednia umowa doprowadziła do tego, że lotnisko w Modlinie, mimo że odprawiało coraz więcej pasażerów, nieustannie notowało straty.

Dla Ryanaira to za drogo

– Cieszymy się, że nowa wysokość opłat pozwoli Mazowieckiemu Portowi Lotniczemu Warszawa-Modlin na ponoszenie niezbędnych wydatków na utrzymanie sprawności operacyjnej lotniska – mówił w październiku Grzegorz Hlebowicz, wiceprezes zarządu Modlina. A Eddie Wilson, nr 2 w Ryanairze po Michaelu O’Learym, złościł się, że w negocjacjach z jego linią zarząd Modlina zachowuje się tak, jakby było to lotnisko we Frankfurcie.

Ale to, co cieszy prezesa Hlebowicza, nie satysfakcjonuje Jasona McGuinnessa. — Chcemy latać z Modlina oferując niskie taryfy, ale do tego musimy mieć niskie koszty. Dlatego od 8 stycznia Ryanair zmniejszy przepustowość w Modlinie o kolejne -20 proc.mówił wiceszef Ryanaira.

Zimowa decyzja ostateczna

Jason McGuinness nie ukrywa, że decyzja dotycząca sezonu zimowego jest ostateczna. I cięć nie uda się odwrócić. Natomiast plany wobec sezonu letniego (zaczyna się z końcem marca) jeszcze mogą ulec zmianie. Nie chciał powiedzieć, jak bardzo rozbieżne są stanowiska obu stron. — Tak szczerze mówiąc, nie bardzo wiem, o co chodzi zarządowi Modlina. Podają nam różne kwoty — tłumaczył.

  Nie chciał też odnieść się do potencjalnych zmian w planach nowego rządu wobec lotnisk obsługujących Mazowsze i możliwego zwiększenia przepustowości Modlina. — Nie możemy układać strategii największej linii w Europie zależnie od tego, kto wygrał wybory w Polsce. Musimy odpowiedzialnie zarządzać flotą, żeby móc oferować niskie taryfy. Nie zmienia to faktu, że i tak już jesteśmy największym przewoźnikiem w Polsce — mówił Jason McGuinness.

Transport
Koniec strajków w Lufthansie. Pasażerowie odetchną, chociaż nie do końca
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Ryanair przegrywa w Hiszpanii, zapłaci załodze więcej
Transport
Boeing niedbale produkował największe samoloty? Rusza śledztwo
Transport
Miasta mogą mieć problemy z zakupem elektrycznych autobusów
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Boeing znów się sypie. Odpadła część B737 i uszkodziła skrzydło