Prezes Ryanaira dostanie bonus w wysokości 100 mln euro

Szef irlandzkiego niskokosztowego przewoźnika Ryanair, Michael O’Leary, może oczekiwać rekordowej wypłaty w tym roku finansowym.

Publikacja: 18.12.2023 14:49

Prezes Ryanaira dostanie bonus w wysokości 100 mln euro

Foto: Bloomberg

Warunek? Akcje powinny jeszcze minimalnie podrożeć z obecnych 18,84 euro do 21 euro i utrzymać się na tym poziomie kolejnych 28 dni — podał „Financial Times”. Jego zarobki w roku finansowym 2023/2024 zostały ustalone na poziomie 2,7 mln euro.

Bez gotówki do ręki

Wypłata 100-milionowego dodatkowego bonusa zostanie zrealizowana w formie opcji na zakup 10 milionów akcji po 11,12 euro każda. Cena akcji Ryanaira wzrosła w tym roku o 50 proc. Natomiast analitycy przewidują, że w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy osiągnie poziom 24 euro. Ich zdaniem średnia cena na poziomie 24,10 utrzyma się przez wiele miesięcy. Program motywacyjny, który pierwotnie miał wygasać w 2024 r., został przedłużony do 2028 r. w grudniu 2022 r., kiedy akcje spółki były notowane poniżej 13 euro. Nawet jeśli akcje nie osiągną określonego progu, O’Leary, który kierują tą linią od 1994 r. i tak otrzyma wypłatę, jeśli przewoźnik budżetowy wykaże roczny zysk w wysokości 2,2 miliarda euro po opodatkowaniu. W listopadzie Ryanair podał, że zysk za cały rok wyniesie od 1,85 do 2,05 miliarda euro. Linia lotnicza ostrzegła wtedy, że zaszkodziły jej ​​znacznie wyższe rachunki za paliwo i opóźnienia w dostawach samolotów od Boeinga. - Dodatkowe koszty paliwa oznaczają, że „jest mało prawdopodobne”, aby Ryanair powtórzył wyniki z trzeciego kwartału fiskalnego z ubiegłego roku – stwierdziła wtedy spółka.

Niższe ceny paliwa, droższe bilety

Ale ceny paliwa spadają. Więc mimo że Ryanair aż 85 proc. surowca kupuje po cenach, jakie zabezpieczył sobie wcześniej (89 dol.), to jednak może skorzystać z bessy na rynku ropy. Według ostatnich wyliczeń IATA średnia tegoroczna cena paliwa lotniczego będzie o 15 dol. niższa, niż w ostatnim roku finansowym. Przewoźnik nie ukrywał również, że w grudniu jego taryfy wzrosną.

Akcjonariusze mają być zadowoleni

Nie tylko Michael O’Leary skorzysta na dobrym stanie finansów. Ustalono już, że nagroda należy się także akcjonariuszom, którym Ryanair Holdings Plc wypłaci dywidendę w wysokości 400 mln euro. Ryanair zapowiedział także, że w przyszłości może wypłacić specjalne dywidendy i przeprowadzić wykup akcji własnych.

Jednocześnie przy każdej okazji Michael O’Leary skarży się, że opóźnione dostawy Boeinga mają niekorzystne skutki. Ryanair oszacował, że aż 10 z 57 samolotów Boeing 737 Max oczekiwanych latem 2024 r. może przylecieć z opóźnieniem, co uniemożliwi zwiększenie siatki w szczycie sezonu.

Michael O’Leary powtarza przy każdej okazji, że jego linia pozostanie „dumnym” klientem Boeinga. Zarzuca jednak Amerykanom nieskuteczne zarządzanie kryzysowe . — Co tydzień rozmawiam z dyrektorem generalnym Boeinga Davem Calhounem i chociaż to dostawca komponentów Spirit Aerosystems Holdings Inc. jest w tej chwili głównym winowajcą, częściowo winny jest także Boeing. Na co dzień brakuje tam skoncentrowania się na problemie, a wszyscy załamują ręce – mówił Michael O’Leary we wcześniejszej rozmowie z „Rzeczpospolitą”.

Dywidenda w wysokości 400 mln euro równa się kwocie zainwestowanej przez akcjonariuszy Ryanaira w szczytowym okresie pandemii Covid-19, więc nasza firma może teraz ją zwrócić. Spodziewamy się bardzo mocnego roku — mówił z kolei Neil Sorahan, dyr. finansowy Ryanaira w wywiadzie dla Bloomberg TV.

Warunek? Akcje powinny jeszcze minimalnie podrożeć z obecnych 18,84 euro do 21 euro i utrzymać się na tym poziomie kolejnych 28 dni — podał „Financial Times”. Jego zarobki w roku finansowym 2023/2024 zostały ustalone na poziomie 2,7 mln euro.

Bez gotówki do ręki

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół