We wtorek, 14 listopada, rząd znowelizował uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich w transporcie kolejowym. Jak postanowiono, dofinansowanie PKP Intercity ma zostać zwiększone o 6,5 mld zł do 2030 roku.
„Rząd zwiększy środki na dofinansowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich w latach 2024–2030. Chodzi o podwyższenie rekompensaty w ramach umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich, zawartej między ministrem infrastruktury a „PKP Intercity” S.A.” – podano w komunikacie opublikowanym przez Centrum Informacyjne Rządu.
Czytaj więcej
Choć milczano o tym przed wyborami, rząd PiS zaplanował radykalne cięcia wydatków, sięgające nawet 192 mld zł, co równałoby się rezygnacji z 13. i 14. emerytury, 800+, itp. – uważa Sławomir Dudek, główny ekonomista Instytutu Finansów Publicznych.
Miliardy rekompensaty dla PKP Intercity
Jak wyjaśniono, przyczyną zwiększenia rekompensaty jest „szok inflacyjny i energetyczny, który spowodowany został pandemią oraz atakiem Rosji na Ukrainę”. Dotychczasowa kwota rekompensaty dla PKP Intercity nie pokrywała całkowitego deficytu kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich.
I tak, zgodnie z nowelizacją uchwały, dofinansowanie do międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich dla PKP Intercity między 2024 a 2030 rokiem zwiększy się o 6,5 mld zł, z czego w przyszłym roku będzie to kwota 603 mln zł.