CPK nie będzie tak wielki jak planowano?

Tylko w 2022 r. trzyosobowy zarząd spółki zarobił łącznie 2,4 mln zł. Wkrótce zostanie wymieniony.

Aktualizacja: 23.10.2023 08:54 Publikacja: 23.10.2023 03:00

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Tak ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny

Foto: CPK/ materiały prasowe

Mająca pochłonąć ponad 200 mld zł budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z całym systemem linii szybkiej kolei zostanie odchudzona. W swój sztandarowy projekt PiS mógł już zaangażować ok. 5 mld zł, więc krytykowana za gigantomanię inwestycja, jako całość, raczej nie zostanie wstrzymana.

– Nie powinniśmy zamykać projektu, w który włożono pięć lat pracy i miliardy złotych w zawartych umowach – uważa Piotr Malepszak, ekspert ds. infrastruktury i były prezes CPK. Część zaplanowanych linii kolejowych jest zresztą zapisana w wytycznych KE i może liczyć na pieniądze z UE.

Ale wątpliwości budzi lotnisko, szczególnie w kontekście budowy tak wielkiego hubu przesiadkowego.

Czytaj więcej

CPK. Spółka zaczyna coraz więcej wydawać, a nawet nie wbito łopaty

Gigant niepotrzebny

– Potrzebne jest lotnisko pod Warszawą, ale czy aż tak wielkie, skoro Europa odchodzi od gigantycznych portów lotniczych? – zastanawia się Zbigniew Sałek, członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Dyrektorów Portów Lotniczych w Waszyngtonie, były prezes Polskich Portów Lotniczych i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Według Adriana Furgalskiego, prezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, raczej wskazana byłaby rozbudowa Okęcia, odblokowanie rozwoju Modlina i efektywniejsze wykorzystanie nowego lotniska w Radomiu.

Zarówno eksperci, jak i politycy dzisiejszej opozycji twierdzą, że konieczny jest audyt i weryfikacja projektu CPK, zarzucając spółce brak transparentności. Potrzebny jest nowy i realny harmonogram prac i określenie dalszego finansowania (źródłem jest emisja obligacji, fundusze europejskie i finansowanie komercyjne), dla którego wciąż nie zatwierdzono programu wieloletniego. Pewne jest, że zatrudniającą w końcu ub. roku prawie 640 osób spółkę, która wydała w 2022 r. na płace 66 mln zł, czeka kadrowe trzęsienie ziemi.

Uspokoić nastroje

Jeśli projekt – nie przesądzając ostatecznej skali – miałby być kontynuowany, nowy rząd musi obniżyć społeczne wrzenie spowodowane perspektywą wywłaszczeń. Nie będzie to proste, bo kampania wyborcza opozycji dała mieszkańcom terenów pod budowę CPK nadzieje na wstrzymanie działań. – To polityczny i w wielu wymiarach chory pomysł – mówił we wrześniu Donald Tusk, lider PO, podczas spotkania w Brzezinach, na trasie kolei do przyszłego lotniska.

Zdaniem Michała Beima z Instytutu Sobieskiego błędem było wpisanie budowy CPK w kampanię wyborczą. – Takie projekty mają znaczenie cywilizacyjne i powinny być wyjęte spod przepychanek politycznych – uważa Beim.

Właściwe prace budowlane wciąż nie ruszyły. Wielkość przejętych przez CPK gruntów – jak dotąd w dobrowolnych wykupach – sięga 1,1 tys. hektarów, ale zmiana rządu może opóźnić kolejne przejęcia.

Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne