Air France rezygnuje z lotów z Orly

Air France zaskoczyła decyzją o rezygnacji z korzystania z lotniska Orly w lotach krajowych. Od 2026 r. przeniesie je na Roissy CDG, a jej filia Transavia zwiększy liczbę połączeń z Tuluzą, Marsylią i Niceą. Pracę na Orly straci 600 pracowników naziemnych AF.

Publikacja: 22.10.2023 14:42

Air France rezygnuje z lotów z Orly

Foto: Bloomberg

Narodowy przewoźnik francuski potwierdził w komunikacie — który pojawił się jak grom z jasnego nieba zdaniem dziennika „La Tribune” — że od 2026 przestanie korzystać z lotniska Orly w lotach krajowych. Wszystkie loty międzynarodowe i krajowe będą obsługiwane z lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem. Air France zwiększy ofertę lotów krajowych z Roissy, a jej tania filia będzie nadal korzystać z Orly, zwiększy liczbę lotów do Tuluzy, Marsylii i Nicei.

Air France uzasadniła swą decyzję spadkiem popytu na przewozy na wszystkich krajowych połączeniach, co wynika z coraz częściej stosowanych telekonferencji, zmniejszania się liczby podróży służbowych i korzystania bardziej z pociągów niż z samolotów.

Pani burmistrz Orly, Imene Souid-Ben Cheikh dowiedziała się o tej decyzji z rozmowy telefonicznej z dyrekcją przewoźnika. — Dostałam gwarancje, ze wszystkie miejsca pracy z Orly zostaną zachowane, będziemy pilnować, czy tak będzie. Sprawa dotyczy 600 pracowników naziemnych, którzy mają dostać propozycję przeniesienia się na lotnisko CDG. Nie uspokoiło to działaczy związkowych.

- Taka decyzja nie jest nigdy dobra dla miejscowego handlu. Poza Air France dużo miejsc pracy jest związane z Orly, np. w hotelach, gdzie nocują załogi i podróżujący służbowo — ocenia Alain Martinez z organizacji małych i średnich firm CPME. W czerwcu 2024 ma docierać do Orly przedłużona linia 14 paryskiego metra, co ułatwi dostęp do tego historycznego lotniska. Martinez rozumie motywy ekonomiczne decyzji AF, ale niepokoi go przyszłość tego lotniska.

Politycy uważają, że decyzja AF jest błędem, podjęta bez konsultacji (Francois Durovray z Republikanów), absurdem, bo Orly będzie najlepiej połączonym lotniskiem z Paryżem dzięki linii 14 metra (Robin Reda z partii Renaissance). Prezydenci południowych regionów Francji także nie są zadowoleni z „nowego ciosu dla ich terytoriów”, źle jeszcze obsługiwanych przez połączenia TGV.

Szef organizacji lotnisk francuskich UAF i prezes lotniska w La Rochelle, Thomas Juin obawia się skutków decyzji AF. Przejęcie przez Transavię krajowyh lotów z Orly zmniejszyło liczbę podróżnych o 400 tys. do 1,3 mln rocznie w latach 2019-22. Przed wprowadzeniem Transavii Air France oferowała wahadłowe loty (La Navette) między Orly i Tuluzją, Marsylią, Niceą i Montpellier. W tym ostatnim mieście oferowała 10 lotów dziennie, korzystało z nich 600 tys. podróżnych rocznie. Po skasowaniu tej możliwości w listopadzie 2021 liczba ta zmalała do 300 tys., bo zostały tylko 4 loty Transavii i dwa easyJeta dziennie.

Narodowy przewoźnik francuski potwierdził w komunikacie — który pojawił się jak grom z jasnego nieba zdaniem dziennika „La Tribune” — że od 2026 przestanie korzystać z lotniska Orly w lotach krajowych. Wszystkie loty międzynarodowe i krajowe będą obsługiwane z lotniska Charles de Gaulle w Roissy pod Paryżem. Air France zwiększy ofertę lotów krajowych z Roissy, a jej tania filia będzie nadal korzystać z Orly, zwiększy liczbę lotów do Tuluzy, Marsylii i Nicei.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizz Air zwraca koszty biletów pasażerom. Polskie lotniska działają normalnie
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
Przywracanie rozkładów lotów po piątkowej zapaści. Ten weekend może być jeszcze trudny
Transport
Wielkie zamieszanie na lotniskach w szczycie sezonu i kłopoty pasażerów. Kiedy należy się odszkodowanie?
Transport
Potężne zamieszanie na lotniskach. Tysiące samolotów uziemionych
Transport
Węgrzy potwierdzają plany stworzenia swojego CPK i zapraszają przewoźników