Boeingi i airbusy rosyjskiego Aerofłotu latają bez hamulców

Narodowy przewoźnik Rosji, Aeroflot eksploatuje co najmniej dziewięć samolotów - boeingów i airbusów, które mają niesprawne hamulce. Piloci dostali polecenie, aby je po prostu wyłączyli.

Publikacja: 07.08.2023 10:45

Boeingi i airbusy rosyjskiego Aerofłotu latają bez hamulców

Foto: Bloomberg

To kolejny dowód, że sankcje nałożone na Rosję zaczynają działać i w tym wypadku nie da się ich obejść importem równoległym, bądź korzystaniem z usług Irańczyków, którzy przez lata wyspecjalizowali się w naprawach zachodnich samolotów i obywają się bez oryginalnych części zamiennych. W tym kraju Aerofłot serwisuje część swojej floty.

Jak na razie jednak, Aerofłot poinstruował swoich pilotów, jak poradzić sobie z problemem wymiany zużytych hamulców w samolotach Airbusa i Boeinga. „Mają je po prostu wyłączyć” — pisze „Moscow Times”. Od końca lipca 2023 roku linia lotnicza latała co najmniej dziewięcioma takimi samolotami, w tym czterema Airbusami (A320, A330 i dwoma A321) oraz pięcioma Boeingami 777.

Czytaj więcej

Rosyjskie linie straciły wszystkie zyski przez wojnę rozpętaną przez Kreml

Lądowanie bez hamulców przy bocznym wietrze

Aeroflot ze swojej strony ostrzegł pilotów o potencjalnych niebezpieczeństwach związanych z lataniem bez hamulców. Dział operacji lotniczych przewoźnika wydał notatkę dla pilotów, do której dotarł kanał Telegramu - Aviatorschina. W notatce czytamy:Samolot będzie miał tendencję do skręcania w stronę, w której niesprawne hamulce nie zostały wyłączone. Zwróć na to uwagę, szczególnie podczas lądowania na mokrym pasie przy bocznym wietrze!!! Istnieją ograniczenia dotyczące szerokości pasa startowego. Jest duże ryzyko wyjechania poza pas startowy!!!”. Zgodnie z publikacją, Aerofłot może eksploatować samoloty z wyłączonymi hamulcami przez maksymalnie dziesięć dni, a w tym czasie musi postarać się wymienić zużyte części.

Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę sankcje nałożone przez kraje zachodnie nie tylko zamknęły przestrzeń powietrzną Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i UE dla rosyjskich samolotów, ale także uniemożliwiły firmom lotniczym serwisowanie samolotów zarejestrowanych w tym kraju lub dostarczanie Rosjanom części zamiennych.

Jak funkcjonuje Aeroflot

Dla pasażerów tej linii podróże stały się bardzo niebezpieczne. Boeingami 777 Aerofłot lata m.in. do Pekinu i Tajlandii, gdzie w tej chwili są i silne opady (więc pasy są mokre).Aeroflot, którego flota składa się głównie z zachodnich samolotów Airbus i Boeing naprawia je albo „sposobem gospodarczym”, kanibalizując inne maszyny tego typu, bądź wysyła do Iranu, gdzie mechanicy montują podrabiane komponenty. Iran, który od kilkudziesięciu lat podlega surowym sankcjom, zdobył rozległą wiedzę na temat naprawy zachodnich maszyn.

Niesprawne hamulce to tylko kolejny problem Aerofłotu. Już wcześniejsze informacje wskazywały na pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w tej linii. Jeden z rosyjskich dzienników ujawnił, że linia lotnicza poinstruowała pracowników, aby zaprzestali rejestrowania awarii podczas lotów, aby w ten sposób zapobiec uziemieniu samolotu, bo flota i tak jest ograniczona.

Według danych ch-aviation.com flota linii liczy 295 samolotów, z czego 217 (około 74 proc) to airbusy lub boeingi. Tylko część z nich została wykupiona od leasingodawców. Większość została znacjonalizowana.

To kolejny dowód, że sankcje nałożone na Rosję zaczynają działać i w tym wypadku nie da się ich obejść importem równoległym, bądź korzystaniem z usług Irańczyków, którzy przez lata wyspecjalizowali się w naprawach zachodnich samolotów i obywają się bez oryginalnych części zamiennych. W tym kraju Aerofłot serwisuje część swojej floty.

Jak na razie jednak, Aerofłot poinstruował swoich pilotów, jak poradzić sobie z problemem wymiany zużytych hamulców w samolotach Airbusa i Boeinga. „Mają je po prostu wyłączyć” — pisze „Moscow Times”. Od końca lipca 2023 roku linia lotnicza latała co najmniej dziewięcioma takimi samolotami, w tym czterema Airbusami (A320, A330 i dwoma A321) oraz pięcioma Boeingami 777.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024
Transport
Drugie podejście Gdyni do agroportu. Chętna KGS. Mamy też odpowiedź Viterry
Transport
Przewoźnicy liczą na ożywienie
Transport
Agroportów nie będzie. Utracona szansa na sukces Polski
Transport
Tomasz Szymczak, prezes lotniska Warszawa-Modlin: Modlin nie dał się zagłodzić