Rosyjska nawigacja szwankuje. Przewoźnicy chcą zmian, pasażerowie boją się latać

Rosyjski system baz danych nawigacji zamontowany w rosyjskich samolotach SSJ-100 jest awaryjny i nie dostarcza wszystkich danych potrzebnych do bezpiecznych lotów. Linie lotnicze domagają się wymiany systemu. Producent odmawia.

Publikacja: 24.05.2023 12:00

Sukhoi Superjet 100

Sukhoi Superjet 100

Foto: Andrey Rudakov/Bloomberg

Główni użytkownicy Sukhoi Superjet 100 (SSJ-100) zwrócili się do producenta samolotów - firmy Irkut - o zgodę na zainstalowanie alternatywnych systemów nawigacyjnych baz danych (NDB), pisze gazeta "Kommersant", powołując się na protokół spotkania w Federalnej Agencji Transportu Lotniczego.

Rossiya Airlines (linie objęte sankcjami Zachodu), największy operator SSJ (jego flota obejmuje 78 „superjetów”), zwróciła się do producenta o zastąpienie baz danych petersburskiej firmy Avia Briefing alternatywnym rozwiązaniem opracowanym przez państwowe Centrum Informacji Nawigacyjnej. Powodem są problemy przy korzystaniu z bazy danych petersburskiej firmy. Jednak Irkut odmówił przewoźnikowi, powołując się na fakt, że alternatywny system nie został jeszcze certyfikowany.

Czytaj więcej

Orbán szuka gazu w Katarze. Zwrot w węgierskiej polityce energetycznej?

Także Gazprom Avia i Red Wings skarżyły się na niekompletność informacji lotniczych zawartych w bazach Avia-briefing oraz okresowe awarie. Ponadto awarie i błędy wbudowanej bazy nawigacyjnej potwierdzili gazecie piloci trzech operatorów SSJ-100.

„Kwestia korzystania z nawigacyjnych baz danych leży w gestii producenta statku powietrznego, który wraz z władzami lotniczymi określa warunki dopuszczania dostawców tych danych” — argumentują szefowie linii Rossija.

Producent SSJ-100 podkreślił, że "nie ma oficjalnych skarg" ze strony operatorów korzystających z bazy Air Briefing.

Po wycofaniu się z Rosji (po agresji Kremla na Ukrainę) francuskiego producenta Thales, jego oprogramowanie zainstalowane w samolotach SSJ-100 nie było już aktualizowane. Irkut, jako jedyny dostawca, zatwierdził wykorzystanie baz nawigacyjnych petersburskiej firmy Avia-briefing.

Czytaj więcej

Richard Branson wyprzedaje Virgin Orbit po kosmicznej klęsce. Zaskakująca cena

Na początku maja "Kommersant" napisał, że Irkut i Zjednoczona Korporacja Lotnicza (oba należą do koncernu zbrojeniowego Rostech) przewidują pięciokrotną redukcję floty SSJ-100 do końca 2030 r., do 28 maszyn z ponad 150. Maszyny te, choć formalnie - rosyjskie, w ok. 80 proc. składają się z zachodnich, głównie francuskich, części.

Powodem jest brak możliwości wymiany i naprawy innych podzespołów rosyjsko-francuskich silników SaM-146 montowanych w SSJ-100. Za serwisowanie, projektowanie i produkcję części do silników odpowiadała francuska firma Safran. Ona też pożegnała Rosję po ataku na Ukrainę.

Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Donald Trump zamierza złagodzić cła dla amerykańskich producentów samochodów