Reklama

CPK: Umowa z lotniskiem Incheon gotowa do podpisania

Do godziny 23.59 w ostatni piątek 4 grudnia tokijskie lotnisko Narita miało czas na odwołanie od wyniku przetargu ogłoszonego przez Spółkę Centralny Port Komunikacyjny na doradcę strategicznego. Nie zrobiło tego — dowiedziała się „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 07.12.2020 14:02 Publikacja: 07.12.2020 13:44

CPK: Umowa z lotniskiem Incheon gotowa do podpisania

Foto: materiały prasowe

A to oznacza, że ostatecznie doradcą strategicznym przy przygotowaniach do budowy Portu Solidarność został największy koreański port lotniczy seulski Incheon. Trzyletnia umowa o wartości 3,5 mln euro zostanie podpisana jeszcze w grudniu.

Czytaj także: CPK: Unieważniono przetarg na ważny projekt

— Chodzi o wzięcie odpowiedzialności za projekt na poziomie inwestycyjnym przez samego doradcę strategicznego lub związane z nim firmy. Do 2023 roku decyzja zostanie podjęta. Wtedy mają zakończyć się prace przygotowawcze wbiciem pierwszej łopaty i rozpocznie się etap prac wykonawczych — mówił Mikołaj Wild prezes spółki CPK 24 listopada, kiedy ostatecznie podjęto decyzję o wyborze Incheonu.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła dialog konkurencyjny na doradcę strategicznego w połowie marca 2020. Ostatecznie na liście potencjalnych doradców zostały dwa lotniska Incheon w Seulu i Narita w Tokio, a misja przetargowa wskazała na Incheon, kierując się m.in. doświadczeniem zespołu i metodologią realizacji zamówienia oraz ceną, które będą nam potrzebne podczas realizacji mega projektu CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Zdaniem Janusza Kowalskiego, wiceministra aktywów państwowych koreańskie doradztwo w CPK może być wstępem do rozmów o współpracy gospodarczej w tym krajem i to nie tylko w lotnictwie.

Mikołaj Wild nie ukrywa, że pojedynek między Naritą i Incheon był zażarty. — Obie firmy przedstawiły zespół znakomitych ekspertów. Ostatecznie Incheon uzyskał nieco wyższą punktację w każdej z kategorii – mówi Mikołaj Wild.

Reklama
Reklama

Budowa Incheonu, który stał się najważniejszym portem przesiadkowym w regionie rozpoczęła się w 1992 roku, a zakończyła w 2001 i nadal jest rozbudowywany. W 2005 roku w fazie pierwszej port miał przepustowość 30 mln pasażerów i można tam było przeładować 1,7 mln ton towarów rocznie. Powstał wówczas terminal pasażerski i dwie równoległe drogi startowe (po 3750 m długości).

W 2002 r. rozpoczęto realizację drugiej fazy: budowę trzeciej drogi startowej (4000 m). Po jej otwarciu w 2008 r. port zwiększył swoją przepustowość do 44 mln pasażerów i prawie 4,5 mln ton ładunków rocznie. W drugiej fazie rozpoczęto również budowę Terminalu 2, która zaczęła się w 2009 r. i trwała do stycznia 2018 r. Trzy lata temu, w 2017 r. rozpoczęło realizację etapu czwartego, na którą składa się budowa czwartej drogi startowej i rozbudowa Terminalu 2. Po zakończeniu tego etapu (planowo w 2024 r.) lotnisko będzie miało zdolność obsłużenia 100 mln pasażerów i 7 mln ton cargo rocznie.

W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów. Poza Incheon International Airport Korea Południowa posiada 14 lotnisk regionalnych. Wszystkie zarządzanie przez Korea Airports Corporation. Incheon International Airport zarządzany jest przez Incheon International Airport Corporation – spółkę powołaną w 1991 r. w celu budowy lotniska. W Polsce, poza Lotniskiem Chopina, jest obecnie 14 portów regionalnych

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama