Lufthansa wyszła w 2022 r. spod kreski

Niemiecki przewoźnik dokonał w ubiegłym roku bezprecedensowego zwrotu: wypracował zysk po dużych stratach, a w tym roku spodziewa się dalszej poprawy.

Publikacja: 05.03.2023 14:50

Lufthansa wyszła w 2022 r. spod kreski

Foto: Bloomberg

- Lufthansa wróciła. W ciągu zaledwie jednego roku dokonaliśmy bezprecedensowej odbudowy finansowej. Popyt na podróże lotnicze jest duży w 2023 r. — oświadczył prezes Carsten Spohr, któremu rada nadzorcza przedłużyła umowę na 5 lat do 2028 r.

W 2022 r. Lufthansa wypracowała zysk operacyjny 1,51 mld euro (w IV kwartale było to 575 mln) po stracie 1,61 mld rok wcześniej, zysk netto 791 mln wobec straty 2,19 mld euro w 2021 r. W tym roku zysk operacyjny ma być jeszcze większy. Obroty wzrosły niemal dwukrotnie do 32,8 mld euro, a przewozy pasażerów przez linie grupy doszły do 102 mln. Zadłużenie netto zmalało z 9 mld euro do 6,9 mld.

Filie grupy: Austrian Airlines, Swiss, Eurowings i Brussels Airlines poniosły łącznie stratę operacyjną 300 mln euro, dobrze jednak rokuje to, że w II półroczu wypracowały nadwyżkę 900 mln euro, a w całym roku zwiększyły obroty ponad dwukrotnie do 22,8 mld euro i poprawiły przychody na pasażera o 148 proc. Dobrze wypadły obie filie Lufthansa Cargo i Lufthansa Technik, osiągnęły rekordowy zysk 1,6 mld euro i 511 mln euro — odnotowała AFP.

Przewoźnik musiał odwołać w ubiegłym roku 6 tysięcy połączeń, w tym roku postara się zapobiec chaosowi podczas wyjazdów latem likwidując cześć połączeń w rozkładzie, bo brakuje mu pracowników naziemnych i mechaników. Spohr powiedział na konferencji prasowej, że możliwość dalszej likwidacji lotów będzie zależeć bardziej od lotnisk niż od przewoźników, z powodu strajków personelu naziemnego. Może też zabraknąć mocy przewozowych, jeśli popyt na przewozy bardzo wzrośnie. Obecnie zdolności przewozowe tej grupy są na poziomie 72 proc. stanu sprzed pandemii, w I kwartale wzrosną do 75 proc., a w trakcie roku do 85-90 proc. Roczna marża operacyjna ma dojść do 8 proc. z 4,6 proc. w 2022 r.

Związek zawodowy Verdi planuje falę strajków, które wpłyną na pracę lotnisk i linii lotniczych. Związek domaga się od Lufthansy premii po 3 tys. euro dla całej załogi. Lufthansa wynegocjowała już stałą podwyżkę zarobków dla pracowników powyżej poziomu inflacji.

Niemiecki przewoźnik zapowiedział zamówienie 22 najnowszych samolotów szerokokadłubowych o wartości 7,5 mld dolarów w cenach katalogowych. Są to dziesięć A350-1000, pięć A350-900 i siedem B787-9 Dreamliner; mają być dostarczane od połowy lat 20. Trwają rozmowy o kupieniu dalszych maszyn z możliwą wcześniejszą dostawą — podał Reuter.

Zakazana reklama

Brytyjski urząd ds. reklam, Advertising Standards Authority ASA upomniał Lufthansę w związku z jej reklamą twierdzącą, że linia chroni przyszłość planety. Reklama z czerwca 20212 miała przekonywać opinię publiczną do ekologicznych zalet podróży samolotami. Urząd uznał, że konsumenci mogliby zrozumieć z tego tekstu, że Lufthansa podjęła już istotne działania zapewniające, że deklarowanym przez nią cel osiągnięcia neutralności jej działalności na środowisko nie jest zagrożony.

Dziś podróże samolotami zbliżają ludzi, ale nie chronią przyszłości świata — stwierdził ASA i przypomniał, że w 2022 r. podróże te wiązały się z dużą emisją spalin wpływających na zmianę klimatu. Urząd zakazał takich reklam i zażądał, by w przyszłości twierdzenia dotyczące ekologii były oparte na solidnych podstawach i nie wywoływały mylnego wrażenia o wpływie latania samolotem na środowisko. Lufthansa przeprosiła za swoją reklamę — podał dziennik „La Tribune”.

- Lufthansa wróciła. W ciągu zaledwie jednego roku dokonaliśmy bezprecedensowej odbudowy finansowej. Popyt na podróże lotnicze jest duży w 2023 r. — oświadczył prezes Carsten Spohr, któremu rada nadzorcza przedłużyła umowę na 5 lat do 2028 r.

W 2022 r. Lufthansa wypracowała zysk operacyjny 1,51 mld euro (w IV kwartale było to 575 mln) po stracie 1,61 mld rok wcześniej, zysk netto 791 mln wobec straty 2,19 mld euro w 2021 r. W tym roku zysk operacyjny ma być jeszcze większy. Obroty wzrosły niemal dwukrotnie do 32,8 mld euro, a przewozy pasażerów przez linie grupy doszły do 102 mln. Zadłużenie netto zmalało z 9 mld euro do 6,9 mld.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Katastrofa w Baltimore. Zerwane łańcuchy dostaw, koncerny liczą straty
Transport
Nowy zarząd Portu Gdańsk. Wiceprezes z dyplomem Collegium Humanum
Transport
Spore różnice wartości inwestycji w branżach
Transport
Taksówkarze chcą lepiej zarabiać. Będzie strajk w Warszawie
Transport
Trzęsienie ziemi w Boeingu. Odchodzą dwaj prezesi