Lotniska pod lupą Brukseli

Komisja Europejska regularnie kontroluje poziom bezpieczeństwa na lotniskach państwa członkowskich. Port lotniczy Zaventem w Brukseli był poddany takiej kontroli rok temu. I wypadł fatalnie.

Aktualizacja: 17.04.2016 09:01 Publikacja: 17.04.2016 08:34

Lotniska pod lupą Brukseli

Foto: www.brusselsairport.be

W raporcie do którego dotarł „Eurobserver" wynika, że ochrona bezpieczeństwa pasażerów była „dziurawa". Taki   raport otrzymała na swoje biurko w czerwcu 2015 belgijska minister transportu Jacqueline Galant, która zapewniała, że go nie widziała na oczy. Pod presją mediów i opozycji oraz ujawnieniu, że raport jednak otrzymała pocztą elektroniczną, Jacqueline Galant podała się do dymisji w ostatni piątek,15 kwietnia.

Kontrolą procedur zapewnienia bezpieczeństwa na unijnych lotniskach zajmuje się 100 agentów, którzy incognito przyglądają się portom w  28 krajach członkowskich. W przypadku lotniska w Brukseli było prowadzonych kilka kontroli , ostatnie - w czerwcu 2011 roku i ponownie w marcu 2015. Wyniki z roku 2011  były miażdżące dla władz lotniska. Uznano, że niedociągnięcia są aż w pięciu dziedzinach :monitoringu zagranicznych przewoźników, procedur prześwietlania ładunków cargo, szkolenia ochroniarzy  oraz  osób kontrolujących pasażerów. Belgijskie władze zostały wówczas wezwane do jak najszybszej korekty niedociągnięć. Ponowna kontrola w 2015 roku wykazała, że poprzednie zalecenia nie zostały wykonane. A jako wyjątkowo poważny problem wskazano  wtedy również wadliwy system  wykrywanie materiałów wybuchowych . W raporcie   napisano  ,że na Zaventem niewystarczające są nadzór, liczba patroli, i innych rodzajów kontroli, oraz ochrona pasażerów.

Belgowie bronili się, że nie mieli dostępu do tych raportów, bo otrzymały je jedynie władze organizacji lotniczych (odpowiednik polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego) . Tyle, że  dwie partie opozycyjna - Zieloni i Ecolo dostarczyły kopie maili skierowanych do minister Galant w którym była informowana o niedociągnięciach w ochronie bezpieczeństwa na lotniskach belgijskich, a w Zaventem w szczególności. KE wskazywała przede wszystkim na zbyt niskie zatrudnienie w stołecznym porcie i konieczność wynajęcia zewnętrznej  wyspecjalizowanej agencji, która byłaby w stanie wesprzeć pracowników. KE jednocześnie  przypomniała, że  rząd był poinformowany o takich kontrolach, bo     agentom towarzyszyło zależnie od okoliczności 6-10  urzędników     Ministerstwa Transportu.

Komisja Europejska kontroluje przynajmniej 35 lotnisk rocznie. Jak wyjaśnił rzecznik KE nacisk stawiany jest przede wszystkim na szczelność wykrywania broni i  materiałów wybuchowych, które mogłyby zostać wniesione na pokład. —Jeśli są ujawnione jakiekolwiek niedociągnięcia, natychmiast powiadamiany jest o nich odpowiedni resort , a KE monitoruje później, czy zalecenia zostały wypełnione- mówił rzecznik.

Ujawniony raport stoi jednak  w sprzeczności z oświadczeniami  samej KE natychmiast po atakach terrorystycznych 22 marca. Wtedy przedstawiciel Komisji zapewnił, że  „brukselskie lotnisko nie wywoływało żadnego bólu głowy" i nic nie wskazywało, że mogą być problemy z bezpieczeństwem.

Ale już w tydzień po zamachach okazało się  ,że wśród pracowników - bagażowych i personelu sprzątającego jest przynajmniej 50 zwolenników  Państwa Islamskiego. Lotniskowa policja groziła wtedy nawet strajkiem uznając, że już po zamachach i  wprowadzeniu dodatkowych środków bezpieczeństwa, nadal wiele  pozostawało do życzenia. Policjanci wskazywali,że informowali o  osobach, które przyleciały z Syrii i znalazły  pracę na Zaventem, a także o pracownikach, którzy głośno bili brawo  po informacjach o zamachach w Paryżu. „Nawet w tej chwili na lotnisku pracuje przynajmniej 50 zwolenników ISIS, którzy mają  dostęp i do pasażerów i do  kabin pilotów w samolotach" - napisali policjanci do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.

.Lotnisko w stolicy Belgii zostanie w pełni ponownie uruchomione dopiero w końcu czerwca, bądź na początku lipca. Do tego czasu wszystkie linie lotnicze musiały poważnie ograniczyć liczbę lotów na Zaventem.

Transport
Pakistan zamknął przestrzeń powietrzną dla Indii. Dłuższe loty z Europy do Azji
Transport
Donald Trump stracił cierpliwość do Boeinga. Kupi dla siebie używany samolot
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne