W poniedziałek rozpoczęła się rozbudowa głębokowodnego terminalu Baltic Hub, dawnego DCT Gdańsk, który już teraz jest liderem w przeładunkach kontenerowych na Bałtyku. Projekt wart jest 450 mln euro i obejmuje budowę trzeciego nabrzeża T3. W pierwszym etapie zostanie zbudowana 36-hektarowa platforma przylegająca do Terminalu nr 1, która powstanie w całości na morzu. W drugim etapie rozpocznie się budowa ściany nabrzeża o długości 717 m i głębokości 17,5 m.

Rozbudowa pozwoli zwiększyć zdolności przeładunkowe portu o 1,7 mln kontenerów do łącznie 4,5 mln TEU rocznie (twenty foot equivalent unit - równowartości standardowych kontenerów 20-stopowych). Inwestycja umocni dominującą pozycję DCT na Bałtyku, wprowadzając terminal do czołówki największych tego rodzaju portów europejskich, umożliwiając mu konkurowanie z takimi gigantami jak Rotterdam czy Hamburg. Zarząd portu zakłada, że po dobudowaniu trzeciego nabrzeża terminal będzie mógł obsługiwać nie tylko rynek polski, ale także cały region Morza Bałtyckiego oraz śródlądowych sąsiadów Polski. Już teraz jest bramą transportową do Europy Środkowo-Wschodniej, obsługując Niemcy oraz rynki pozbawione dostępu do morza takie jak Czechy, Słowację czy Węgry. Inwestycja dzięki poszerzeniu oferty usług ma przyciągnąć do Gdańska nowe sojusze żeglugowe.

Czytaj więcej

Paliwa nie tanieją tak szybko jak ropa. Ceny podniosą też VAT i akcyza

Nabrzeże T3 przyjmie największe statki kontenerowe, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. Inwestycja obejmuje także sprowadzenie 7 suwnic nabrzeżowych do rozładunku i załadunku statków oraz dodatkowych 20 półautomatycznych suwnic obsługiwanych zdalnie przez operatorów, ponadto budowę placu składowania. Przy realizacji przedsięwzięcia mają być zastosowane najnowocześniejsze technologie niskoemisyjne. Rozbudowę zrealizuje za ok. 1,2 mld zł konsorcjum Budimeksu i firmy Dredging International NV specjalizującej się w pogłębianiu dna morskiego. Nowe nabrzeże T3 rozpocznie działalność komercyjną w końcu pierwszej połowy 2024 r., natomiast finalizację przedsięwzięcia zaplanowano na drugi kwartał 2025 r.

Rozbudowa ponownie przyspieszy rozrost DCT, który przed pandemią należał do najszybciej rosnących terminali kontenerowych w Europie. Obecnie Baltic Hub dysponuje dwoma głębokowodnymi nabrzeżami o łącznej długości 1,3 km oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU. Zarządzany przez PSA – globalnego operatora portowego należącego do funduszu inwestycyjnego z Singapuru – gdański terminal będzie miał jednak konkurencję. Obecny rząd zaplanował bowiem powstanie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Ma on powstać w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu Terminalu LNG i miałby przeładowywać rocznie nawet 2 mln TEU przyjmując – podobnie jak DCT - największe statki. Na razie trwa przetarg mający wyłonić firmę, która zbuduje terminal i będzie jego operatorem.

Do rozbudowy szykuje się Port Gdynia, gdzie ma powstać port zewnętrzny. Ta największa w 100-letniej historii gdyńskiego portu inwestycja szacowana wstępnie na przynajmniej 4 mld zł jest jednak dopiero na etapie przygotowywania dokumentacji projektu. W ub. roku otrzymała decyzje środowiskową, obecnie prowadzone są badania dna morskiego. Problemem może okazać się finansowanie: realizacje przedsięwzięcia zaplanowano w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, tymczasem sytuacja gospodarcza i pogarszająca się atrakcyjność inwestycyjna Polski będą mocno utrudniać znalezienie inwestora.