Poprzedni bilet obowiązujący w czerwcu, lipcu i sierpniu, kupowany co miesiąc podwoił zaoszczędzić ok. 1,8 mln ton dwutlenku węgla, choć zmniejszył korzystanie z prywatnych samochodów tylko o 10 proc. Władze kraju chcą zmniejszyć emisję spalin o 65 proc. do 2030 r. i dojść do neutralności w tym względzie do 2045 r. Dotychczas udało się zmniejszyć generalnie emisje o 40 proc., ale sektor transportu wypadł gorzej, w 2021 r. zmniejszył je o 9,4 proc. wobec poziomu z 1990 r.

Czytaj więcej

Niemcy. Efekty wakacyjnego biletu za 9 euro. „Najlepszy pomysł” nie będzie przedłużony

Nowy Deutschlandticket w postaci miesięcznego abonamentu ma być kontynuacją tych starań. Jest też dodatkową formą pomocy dla społeczeństwa w sytuacji rosnących kosztów utrzymania. Bilet uprawnia do nieograniczonego korzystania przez właściciela z transportu miejskiego (autobusy, kolej podziemna, podmiejska, autostrady), z kolejowych połączeń regionalnych Deutsche Bahn i kilku prywatnych przewoźników (Metronom, ODEG, Veolia) w wagonach 2. klasy, także na niektórych połączeniach zagranicznych: do Salzburga i Reutte w Austrii, Bazylei i Schaffhausen w Szwajcarii, Lauterbourga i Wissembourga we Francji, do Entschede i Venlo w Holandii oraz do Świnoujścia. Przewóz rowerów wymaga każdorazowo dodatkowej opłaty, obowiązującej w danym kraju związkowym.

Przewoźnicy i część polityków uważa, że termin 1 stycznia 2023 wprowadzenia tego abonamentu jest mało realny, skłaniają się bardziej do terminu 1 marca, a w ostateczności 1 kwietnia. Bilety można kupować elektronicznie pod internetowym adresem bahn.de, w kolejowej aplikacji DB Navigator i we wszystkich biurach podróży DB, także poprzez aplikacje i witryny regionalnych przewoźników. Władze federalne zapowiedziały uruchomienie w 2023 r. na ten program 1,5 mld euro, przewoźnicy dołożą też 1,5 mld. Posiadacze takiego abonamentu, odnawianego automatycznie co miesiąc, wydadzą 588 euro w ciągu roku, ale ich zaoszczędzą nawet ponad 2600 euro. Będzie to zależeć od rodzaju taryfy w danym regionie. A jest ich ponad 130.