Kolej Plus utonie w kosztach. Rządowy program skazany na porażkę?

Przy obecnym tempie wzrostu samorządowych wydatków, realizacja rządowego programu usprawniania lokalnych i regionalnych połączeń kolejowych może okazać się porażką.

Publikacja: 30.09.2022 03:00

Kolej Plus utonie w kosztach. Rządowy program skazany na porażkę?

Foto: regiony.rp.pl

Pierwszy przetarg w ramach programu Kolej Plus został ogłoszony w województwie łódzkim. Dotyczy projektu 28 km linii kolejowej mającej połączyć dwie linie istniejące: 131 i 181, łącząc pociągiem Łódź z Wieluniem. Według Polskich Linii Kolejowych (PLK) inwestycja pochłonie 580 mln zł.

W Łódzkiem Kolej Plus obejmuje dwa projekty, w całym kraju do realizacji zakwalifikowano 34. Wart 13,2 mld zł program obejmujący inwestycje w lokalne i regionalne połączenia kolejowe już na starcie obija się o rafy: przy obecnym tempie wzrostu kosztów, inwestycje będą finalnie dużo droższe od dzisiejszych wyliczeń. Uderzy to w samorządy, które mając 15-proc. udział w finansowaniu projektów, obawiają się, że zostaną zmuszone do brania całego ryzyka wzrostu kosztów na siebie, co oznaczałoby kilkukrotny wzrost nakładów.

Pozostało jeszcze 82% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
9zł za pierwszy miesiąc.

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
9 zł pierwszy miesiąc, a potem 39 zł/msc
Transport
Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa
Transport
Rosjanie chcą skopiować model Airbusa. Przekonali już Białoruś
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne