Trzy lata na naprawę silników Rolls-Royce w B787

Japoński przewoźnik ANA poinformował, że nawet 3 lata potrwa wymiana wadliwych łopatek turbin w silnikach Rolls-Royce w samolotach B787 Dreamliner. RR wymieni je we wszystkich 169 samolotach

Publikacja: 01.09.2016 19:30

Trzy lata na naprawę silników Rolls-Royce w B787

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski KS Krzysztof Skłodowski

Japończycy podali w ubiegłym tygodniu, że w pewnych warunkach lotu, niektóre z jej 50 dreamlinerów wpadały w wibracje spowodowane pękniętymi łopatkami turbin w tylnej części silnika, zmuszając od kutego trzy samoloty do powrotu do japońskich lotnisk.

W sierpniu ANA odwołała 18 lotów, na czym straciła 82 mln jenów przychodów i uprzedziła, że w najbliższych miesiącach może odwołać następne. Ostatecznie zmniejszyła liczbę spodziewanych lotów do odwołania, co powinno cieszyć producenta silników, ale musi liczyć się z pokryciem strat japońskiemu klientowi, który ocenia je na razie na 800 tys. dolarów.

Rolls-Royce mówił do tej pory, że problem ogranicza się do części samolotów B787 używanych przez japońskiego przewoźnika. — Jest to problem, ale do rozwiązania — stwierdził prezes Warren East po forum biznesowym zorganizowanym w Berlinie przez resort spraw zagranicznych. — Przy bardziej intensywnym użytkowaniu następuje szybciej naturalne zużywanie się silników — dodał.

Cała flota ANA jest napędzana silnikami Rolls-Royce. Ten przewoźnik był premierowym klientem Dreamlinera, jest największym na świecie użytkownikiem tych samolotów, bo ma ich 50, a światowa flota liczy 445. Według danych Boeinga, ok. 40 proc. z nich korzysta z napędu RR. m.in. linie British Airways, Air China, Air New Zealand, LATAM i Scoot należąca do Singapore Airlines.

Drugim dostawca silników do B787 jest General Electric (GEnx).

W 6 miesięcy po pojawieniu się pierwszych problemów z silnikami Trent 1000 Rolls-Royce podjął decyzję o wymianie łopatek turbin we wszystkich użytkowanych 169 dreamlinerach — podał „Financial Times". "Mamy plan zarządzania serwisem dla wszystkich użytkowników, którzy zgłosili tę kwestię. Potrwa to 2-3 lata, jak ogłosiła ANA, ale będzie to mniej czasu w przypadku mniejszych flot. Pracujemy nad przyspieszeniem wymiany z każdym klientem" — stwierdził producent silników.

Wymiana łopatek będzie odbywać się w ramach zwykłych okresowych przeglądów technicznych, nie powinna powodować znaczących nowych kosztów.

Japończycy podali w ubiegłym tygodniu, że w pewnych warunkach lotu, niektóre z jej 50 dreamlinerów wpadały w wibracje spowodowane pękniętymi łopatkami turbin w tylnej części silnika, zmuszając od kutego trzy samoloty do powrotu do japońskich lotnisk.

W sierpniu ANA odwołała 18 lotów, na czym straciła 82 mln jenów przychodów i uprzedziła, że w najbliższych miesiącach może odwołać następne. Ostatecznie zmniejszyła liczbę spodziewanych lotów do odwołania, co powinno cieszyć producenta silników, ale musi liczyć się z pokryciem strat japońskiemu klientowi, który ocenia je na razie na 800 tys. dolarów.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach