Reforma pasażerskich przewozów dalekobieżnych rozpocznie się 1 stycznia 2017 r i zostanie podzielona na pięć etapów. Do 2020 r powstanie spółka akcyjna „Kompania Pasażerska", poinformował Sierhij Michalczuk członek zarządu w wywiadzie dla branżowego pisma „Magistrala".
Kierownictwo nowej spółki będzie znane już w styczniu; do kwietnia zostanie mu przekazany majątek i pododdziały i wtedy też rozpocznie pracę jako oddzielny podmiot. Ostatni - piąty etap zakończy się w 2020 r. Kompania Pasażerska będzie spółką zależną ukraińskich kolei („Ukrżaliznytsia").
Koleje są spółką publiczną podległą bezpośrednio radzie ministrów; wchodzą do setki największych przedsiębiorstw Ukrainy; mają 6 regionalnych kolei oraz 140 różnego rodzaju zakładów. Magistrale kolejowe są strategicznym aktywem Ukrainy i kluczowym elementem połączeń kolejowych Unii z Rosją i Azją Centralną. Przez Ukrainę przebiegają 4 z 10 głównych korytarzy paneuropejskiego transportu kolejowego.
Firma zarządza 21,5 tys. km torów kolejowych (47 proc. z nich jest zelektryfikowanych), 4 tys. lokomotyw i 123 tys. wagonów. „Ukrżaliznytsia" ma 60 proc. udział w przewozach towarowych i 38 proc. w pasażerskich.
Poza kolejami rosyjskimi, ukraińskie są na pierwszym miejscu w Europie pod względem wielkości przewozów towarowych. W przewozach pasażerskich jest na czwartym miejscu w Europie i drugim (po Rosji) w WNP.