Północny Szlak Morski otwarty na świat

Pierwszy kontenerowiec tzw. klasy arktycznej przepływa właśnie Północnym Szlakiem Morskim. To historyczne wydarzenie w międzynarodowym transporcie.

Aktualizacja: 12.09.2018 12:18 Publikacja: 12.09.2018 10:39

Północny Szlak Morski otwarty na świat

Foto: Fotolia

- Ten rejs z Władywostoku do St. Petersburga z zawinięciem do koreańskiego Pusan, a na końcu do niemieckiego Bremerhafen, można bez przesady nazwać otwarciem nowej karty w historii transportu morskiego. Potwierdza on bezpieczeństwo, efektywność i przydatność rosyjskiej Arktyki, całej Północnej Drogi Wodnej jako międzynarodowego korytarza transportowego - ogłosił Władimir Putin podczas forum ekonomicznego Dalekiego Wschodu we Władywostoku.

Zaprosił też zagraniczne firmy do korzystania z przewozów Północnym Szlakiem Morskim. Prowadzi on wzdłuż północnych wybrzeży Rosji i łączy Daleki Wschód z europejską częścią federacji. Warunki żeglugi są skrajnie trudne - przez Ocean Lodowany (morza Barentsa, Karskie, Łaptiewów, Wschodnio-Syberyjskie i Czukockie). Choć człowiek próbował go przepłynąć już w XVI w. (Anglicy), to udało się to dopiero na początku XX w. Pierwszy statek transportowy pokonał drogę w 1934 r.

W 2012 r. miało miejsce pierwsze przepłynięcie gazowca z Norwegii do Japonii Północnym szlakiem Morskim. Drogę utorowały mu rosyjskie lodołamacze. W 2017 r. wielkość przewozów towarowych tą drogą wyniosła 10,69 mln ton. Przewozy rosną od siedmiu lat. Pod potrzeby międzynarodowe Rosja buduje trzy najpotężniejsze na świecie lodołamacze o napędzie atomowym. Powstają w stoczniach Dalekiego Wschodu. Największy skruszy lód o grubości 4,5 metra.

Rosja ma wiekowe tradycje w wykorzystaniu i budowie lodołamaczy. Pierwsze dwa - Bajkał i Amur -pływały po Bajkale od końca XIX wieku. Pierwszy lodołamacz arktyczny Jermak zbudowała dla floty carskiej stocznia amerykańska Armstrong Whitworth w 1898 r. Statek był w użyciu do... 1964 r.

Stocznia Bałtycka w St. Petersburgu pierwsze osiem lodołamaczy zbudowała w latach 1921-1941. Sowieci jako pierwsi zbudowali też w 1959 r. lodołamacz z napędem atomowym. Drugi - Arktyka zaczął pracę w 1974.

Obecnie Rosja ma największą flotę lodołamaczy na świecie: 5 atomowych i 39 z napędem dieslowo-elektrycznym. Flota statków z reaktorami jądrowymi pozwala na wykorzystanie przez statki Północnego Szlaku Morskiego.

- Ten rejs z Władywostoku do St. Petersburga z zawinięciem do koreańskiego Pusan, a na końcu do niemieckiego Bremerhafen, można bez przesady nazwać otwarciem nowej karty w historii transportu morskiego. Potwierdza on bezpieczeństwo, efektywność i przydatność rosyjskiej Arktyki, całej Północnej Drogi Wodnej jako międzynarodowego korytarza transportowego - ogłosił Władimir Putin podczas forum ekonomicznego Dalekiego Wschodu we Władywostoku.

Zaprosił też zagraniczne firmy do korzystania z przewozów Północnym Szlakiem Morskim. Prowadzi on wzdłuż północnych wybrzeży Rosji i łączy Daleki Wschód z europejską częścią federacji. Warunki żeglugi są skrajnie trudne - przez Ocean Lodowany (morza Barentsa, Karskie, Łaptiewów, Wschodnio-Syberyjskie i Czukockie). Choć człowiek próbował go przepłynąć już w XVI w. (Anglicy), to udało się to dopiero na początku XX w. Pierwszy statek transportowy pokonał drogę w 1934 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił