Reklama

Wyspa innowacyjności

Gdańska wyspa Ostrów i tereny dookoła niej to wielkie, tętniące życiem centrum projektowania, budowy, wyposażania i remontu jednostek pływających. Powstają tu najbardziej zaawansowane produkty polskiego przemysłu okrętowego. Są tu także realizowane najbardziej śmiałe projekty inżynierii morskiej.

Publikacja: 29.10.2018 09:00

? Na gdańskiej wyspie Ostrów powstają dziś najbardziej innowacyjne produkty polskiego przemysłu okrę

? Na gdańskiej wyspie Ostrów powstają dziś najbardziej innowacyjne produkty polskiego przemysłu okrętowego.

Foto: materiały prasowe

Na tym terenie działa kilkanaście z ponad 20 spółek Grupy Kapitałowej (GK) Remontowa Holding, dającej dziś zatrudnienie ponad ośmiu tysiącom ludzi. Wśród nich są dwie prywatne stocznie, największe w Polsce i jedne z największych w Europie.

GK Remontowa Holding, jedna z największych obecnie w Europie grup stoczniowych, wywodzi się w prostej linii z Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, sprywatyzowanej ze 100-proc. udziałem polskiego kapitału w roku 2001. Dziś „Remontowa" to nie tylko nazwa obecna w logotypach większości spółek Grupy, ale także bardzo silna polska marka przemysłowa, rozpoznawalna na globalnym rynku morskim.

Twórcą Grupy i autorem jej światowego sukcesu jest Piotr Soyka, od kilku lat sterujący całym Holdingiem, wcześniej przez 20 lat stojący na czele zarządu Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, do dziś będącej największą spółką całej Grupy.

Na remonty i przebudowy każdego roku zawija tu średnio 200 statków wszystkich typów z całego świata, w tym największe mogące wpłynąć na Bałtyk. Oprócz typowych remontów stocznia wykonuje proekologiczne modernizacje statków, zwiększające ich efektywność energetyczną, zmniejszające zużycie paliwa i negatywny wpływ na środowisko. Projekty te polegają zarówno na modyfikacjach siłowni i kształtu kadłuba, jak i całych systemów napędu lub emisji spalin.

Stocznia jest europejskim rekordzistą w wyposażaniu statków w systemy odsiarczania spalin, których do tej pory zainstalowała 40 na kilkudziesięciu statkach czołowych światowych armatorów.

Reklama
Reklama

Jako jedna z pierwszych na świecie zaczęła też instalować na statkach systemy oczyszczania wód balastowych, zapobiegające przemieszczaniu się drogą morską mikroorganizmów między odległymi zakątkami świata, prowadzącemu do naruszenia naturalnych ekosystemów. Przebudowuje także wielkie statki i platformy naftowe dla największych graczy na rynku offshore oil&gas.

Druga spółka Grupy - Remontowa Shipbuilding SA jest europejskim liderem w produkcji innowacyjnych statków, które buduje „pod klucz". W całej swojej historii zbudowała ich 1005. W latach 2000-2017 przekazała ich łącznie 110, w tym 55 do obsługi morskiego sektora wydobywczego, 39 promów pasażersko-samochodowych i 16 jednostek specjalnych. Dzięki temu Polska stała się czołowym producentem statków o napędach hybrydowych, w tym zasilanych LNG, których stocznia w tym czasie zbudowała 16.

W roku 2017 na 12 jednostek zrealizowanych ogółem w Polsce, Remontowa Shipbuilding przekazała armatorom łącznie osiem kompletne wyposażonych statków, w tym kontenerowiec, żaglowiec i pięć promów, z których trzy są zasilane LNG, a także okręt - najnowocześniejszy na Bałtyku niszczyciel min - ORP Kormoran. Stocznia zawarła także kontrakty na budowę kolejnych jednostek.

Obecnie w jej portfelu produkcyjnym jest łącznie 18 kompletnie wyposażonych jednostek pływających, co zapewnia obłożenie pracą do końca 2020 roku. To jednostki cywilne (sześć hybrydowych promów pasażersko-samochodowych o zasilaniu bateryjnym, dwa statki wielozadaniowe do obsługi torów wodnych, dwa lodołamacze) i osiem okrętów (dwa niszczyciele min oraz sześć holowników).

Strategia rozwoju GK Remontowa Holding polega na dywersyfikacji działalności, wyszukiwaniu nowych nisz produktowych i produkcji jednostek pływających, poszukiwanych na światowym rynku. W 2017 roku Grupa wypracowała skonsolidowane przychody na poziomie 1,83 mld złotych (w roku 2016 odpowiednio - 2,14 mld zł).

Specjalizuje się w projektowaniu, budowie, przebudowach, remontach i wyposażaniu jednostek pływających. Jej spółki zależne produkują i dostarczają także m.in. urządzenia sterowe, grodzie wodoszczelne, rozdzielnice i pulpity sterownicze, systemy elektryczne i radionawigacyjne, systemy zasilania skroplonym gazem ziemnym, a także oprawy oświetleniowe i meble. Te ostatnie również do wielkich obiektów przemysłowych, biurowych i handlowych, a także do światowych sieci hoteli.

Reklama
Reklama

GK Remontowa Holding działa w warunkach globalnej konkurencji rynkowej z podmiotami zarówno z Europy, jak i Dalekiego Wschodu. W Europie głównymi konkurentami są stocznie działające nad Bałtykiem i Morzu Północnym, niemieckie, holenderskie, duńskie i estońskie.

Dzięki zaangażowaniu finansowemu Grupy zainicjowano pierwszy w Polsce sektorowy program wsparcia prac badawczo-rozwojowych INNOship w branży stoczniowej pod auspicjami Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Grupa chce rozwijać produkcję promów elektrycznych, wycieczkowców średniej wielkości oraz okrętów dla polskiej Marynarki Wojennej. Planuje także pracę nad technologią wykorzystania ogniw paliwowych do zasilania statków, a także opracowanie koncepcji statków autonomicznych.

- Dodatek informacyjno-promocyjny przygotowany przez portalmorski.pl.

Transport
Rosyjskie lotnictwo pasażerskie w zapaści
Transport
Samolot spadł, nikt nie przeżył. Rosyjskie lotnictwo na krawędzi
Transport
Nowe cła w handlu UE-USA. Linie lotnicze i producenci liczą straty
Transport
Wznowiono ruch na polskich lotniskach. ABW sprawdza poranną awarię systemu
Transport
Kontrole graniczne utrudniają ruch TIR-ów
Reklama
Reklama