Unijne 203 mln euro na kolej w trzech regionach Polski

Dofinansowanie warte 203 miliony euro pięciu dostaną projekty transportowe w województwach: śląskim, opolskim i kujawsko-pomorskim.

Publikacja: 10.12.2014 15:35

Dofinansowanie warte 203 miliony euro pięciu dostaną projekty transportowe w woj. śląskim, opolskim

Dofinansowanie warte 203 miliony euro pięciu dostaną projekty transportowe w woj. śląskim, opolskim i kujawsko-pomorskim.

Foto: Fotorzepa, Bartek Sadowski Bartek Sadowski

Inwestycje zostaną sfinansowane za pośrednictwem programu operacyjnego dla Polski „Infrastruktura i środowisko" w ramach osi priorytetowej „Transport przyjazny środowisku". Ich celem jest modernizacja kolei w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku, oraz poprawa warunków podróżowania poprzez zwiększenie komfortu podróży i skrócenie czasów przejazdu. Łączny koszt wszystkich pięciu przedsięwzięć wyniesie 413,7 mln euro.

Projekt w woj. śląskim to rewitalizacja 60 km odcinka linii kolejowej między Częstochową a miejscowością Fosowskie. Obejmuje modernizację rozjazdów, peronów, skrzyżowań, przejazdów, obiektów inżynieryjnych, oświetlenia, urządzeń sygnalizacyjnych oraz systemów kontroli i sterowania, a także trakcji elektrycznej. Ma być ukończony w czerwcu 2016 roku. Kolejne przedsięwzięcie to remont linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinkach Zawiercie – Dąbrowa Górnicza i Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa, których łączna długość wynosi 68 kilometrów.

W województwie opolskim dofinansowywana jest modernizacja 35 km odcinka linii kolejowej nr 132 między Błotnicą Strzelecką a Opolem-Groszowice oraz remont wiaduktu. Główną korzyścią będzie skrócenie czasów przejazdu. Ponadto w obu województwach – śląskim i opolskim przewidziano jeszcze renowację 69 km linii kolejowej nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów na odcinku Kalety – Kluczbork.

Natomiast w woj. kujawsko-pomorskim inwestycja obejmuje renowację i modernizację podtorza oraz obiektów kolejowych, rozjazdów, przejazdów, skrzyżowań oraz wiaduktu, a także demontaż zbędnego toru i związanej z nim linii trakcyjnej na 51 km. Prace maja zostać zakończone do listopada 2015 roku.

- Zatwierdzone projekty nie tylko podniosą konkurencyjność regionu, ale też w krótkim czasie poprawią jakość życia mieszkańców dzięki znacznemu skróceniu czasu podróży, poprawie warunków podróżowania oraz jakości świadczonych usług przewozowych – powiedziała unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Wszystkie pięć inwestycji to tzw. duże projekty, czyli przedsięwzięcia o wartości przekraczającej 50 mln euro. Duże projekty są zatwierdzane bezpośrednio przez Komisję Europejską w drodze specjalnych decyzji, podczas gdy finansowanie mniejszych inwestycji zatwierdza się na szczeblu krajowym lub regionalnym.

Transport
Strajki bardzo zabolały Lufthansę. A to jeszcze nie koniec
Transport
Koleje Dużych Prędkości w ramach CPK zbudują polskie firmy
Transport
Czy Dreamlinerami można latać bezpiecznie? Boeing w ogniu pytań
Transport
Boom na rynku rowerów. Coraz większą popularnością cieszą się elektryczne
Transport
Prezes Lufthansy pod specjalnym nadzorem