Inwestycje zostaną sfinansowane za pośrednictwem programu operacyjnego dla Polski „Infrastruktura i środowisko" w ramach osi priorytetowej „Transport przyjazny środowisku". Ich celem jest modernizacja kolei w sposób zrównoważony i przyjazny środowisku, oraz poprawa warunków podróżowania poprzez zwiększenie komfortu podróży i skrócenie czasów przejazdu. Łączny koszt wszystkich pięciu przedsięwzięć wyniesie 413,7 mln euro.
Projekt w woj. śląskim to rewitalizacja 60 km odcinka linii kolejowej między Częstochową a miejscowością Fosowskie. Obejmuje modernizację rozjazdów, peronów, skrzyżowań, przejazdów, obiektów inżynieryjnych, oświetlenia, urządzeń sygnalizacyjnych oraz systemów kontroli i sterowania, a także trakcji elektrycznej. Ma być ukończony w czerwcu 2016 roku. Kolejne przedsięwzięcie to remont linii kolejowych nr 1, 133, 160 i 186 na odcinkach Zawiercie – Dąbrowa Górnicza i Ząbkowice – Jaworzno Szczakowa, których łączna długość wynosi 68 kilometrów.
W województwie opolskim dofinansowywana jest modernizacja 35 km odcinka linii kolejowej nr 132 między Błotnicą Strzelecką a Opolem-Groszowice oraz remont wiaduktu. Główną korzyścią będzie skrócenie czasów przejazdu. Ponadto w obu województwach – śląskim i opolskim przewidziano jeszcze renowację 69 km linii kolejowej nr 143 Kalety – Wrocław Mikołajów na odcinku Kalety – Kluczbork.
Natomiast w woj. kujawsko-pomorskim inwestycja obejmuje renowację i modernizację podtorza oraz obiektów kolejowych, rozjazdów, przejazdów, skrzyżowań oraz wiaduktu, a także demontaż zbędnego toru i związanej z nim linii trakcyjnej na 51 km. Prace maja zostać zakończone do listopada 2015 roku.
- Zatwierdzone projekty nie tylko podniosą konkurencyjność regionu, ale też w krótkim czasie poprawią jakość życia mieszkańców dzięki znacznemu skróceniu czasu podróży, poprawie warunków podróżowania oraz jakości świadczonych usług przewozowych – powiedziała unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.