Air France-KLM przyspiesza cięcie kosztów

Air France-KLM obiecała przyspieszyć i rozszerzyć plany restrukturyzacji, bo zastój gospodarki w kilku krajach pogorszył jej wyniki w II kwartale

Publikacja: 25.07.2015 17:07

Air France-KLM przyspiesza cięcie kosztów

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Drugi w Europie przewoźnik potwierdził, że planowo zmierza do uzyskania 1,8 mld euro korzyści z dokonanych dotąd działań, ale wyniki z ostatnich 12 miesięcy zmusiły go do przyspieszenia realizacji planów. Wśród najnowszych jest wygospodarowanie 300 mln oszczędności w administracji, wcześniej zapowiedziano połowę tej sumy.

Przewoźnik zamierza ponadto ograniczyć plany zwiększania mocy przewozowych w sezonie zimowym, gdy trudna sytuacja panuje w Japonii, Bazylii i na tradycyjnych szlakach do naftowych krajów Afryki. W sumie wzrosną tylko o 0,6 proc. w całym roku wobec planowanych w lutym 1,1 proc.

Nowe działania ogłoszono wraz z gorszym bilansem w II kwartale: obie linie poniosły łączną stratę 79 mln euro, mimo osiągnięcia EBIDTA 569 mln euro i obrotów 6,64 mld (wzrost o 3 proc., ale spadek o 4,5 w podobnych warunkach). Jednostkowy przychód na pasażero-kilometr zmalał jednak o 4,8 proc.

Podtrzymano roczne założenia, w tym zmniejszenie długu do 4,4 mld euro i poprawę kosztów jednostkowych o 1-1,3 proc. do 250-300 mln euro. W II kwartale zmalały o 0,5 proc.

Prezes Alexandre de Juniac wezwał pilotów, którzy przeprowadzili w 2014 r. długi strajk, do zrealizowania do końca września uzgodnień o zwiększeniu wydajności pracy i uprzedził, że bez takiego porozumienia linia musiałaby podjąć surowe działania już od października — skracać trasy w lotach dalekiego zasięgu. Linia osiągnęła już porozumienie z pilotami KLM i pracownikami regionalnych baz we Francji, więc ich przyszłość nie jest zagrożona. Prezes odrzucił jako spekulację możliwość kupna udziałów w tej grupie przez Etihad.

Szef KLM, Pieter Elbers zaprzeczył doniesieniom, jakoby Martinair mogłaby zostać sprzedana rosyjskiej Air Bridge Cargo. — Realizujemy nasz plan zmniejszania liczby maszyn cargo i uratowania ile można przestrzeni ładunkowej w samolotach pasażerskich. Nie prowadzimy żadnych rozmów z innymi stronami — powiedział.

„Pesymistycznie oceniamy perspektywy obrotów i możliwość kierownictwa w dokonaniu dostatecznych cięć kosztów, bo rozmowy ze związkami w Air France nie skończyły się jeszcze" — stwierdzili w nocie analitycy z firmy brokerskiej Liberum.

Drugi w Europie przewoźnik potwierdził, że planowo zmierza do uzyskania 1,8 mld euro korzyści z dokonanych dotąd działań, ale wyniki z ostatnich 12 miesięcy zmusiły go do przyspieszenia realizacji planów. Wśród najnowszych jest wygospodarowanie 300 mln oszczędności w administracji, wcześniej zapowiedziano połowę tej sumy.

Przewoźnik zamierza ponadto ograniczyć plany zwiększania mocy przewozowych w sezonie zimowym, gdy trudna sytuacja panuje w Japonii, Bazylii i na tradycyjnych szlakach do naftowych krajów Afryki. W sumie wzrosną tylko o 0,6 proc. w całym roku wobec planowanych w lutym 1,1 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił