Niemcy nie zrezygnują z udziałów w Airbusie

Niemcy nie mają zamiaru sprzedawać swych 11 proc. w Grupie Airbusa — oświadczyła przedstawicielka władz. Nie zrezygnują też z samolotów A400M, choć badają inne rozwiązania

Publikacja: 02.06.2016 12:04

Niemcy nie zrezygnują z udziałów w Airbusie

Foto: Bloomberg

Wiceminister gospodarki ds. kontaktów z parlamentem, Brigitte Zypries oświadczyła agencji Reutera, że Niemcy rozważały w przeszłości sprzedanie swego udziału w europejskiej firmie lotniczej, aby skorzystać z cen jej akcji, ale postanowiły pozostać akcjonariuszem i zachować obecność w radzie administracyjnej.

- To okazało się cennym instrumentem zapewnienia nam roli w zarządzaniu firmą — powiedziała w przededniu otwarcia salonu lotniczego w Berlinie. — Chcemy pozostać krajem zdolnym do odgrywania w roli w Airbusie, utrzymać i wzmocnić tę europejską firmę jako europejską.

- Ten udział w Airbusie nie jest tematem dyskusji — oświadczył z kolei minister gospodarki Sigmar Gabriel i wyraził życzenie, aby pojawiła się alternatywna oferta dla oferty chińskiego producenta agd Midea kupna za 4,5 mld euro producenta robotów przemysłowych Kuka. Wyjście skarbu państwa z Airbusa mogłoby stać się dla Chińczyków okazją do przejęcia tego udziału.

Niemcy z A400M

Niemcy nie zamierzają rezygnować z wojskowego samolotu transportowego A400M mimo licznych problemów w realizacji tego programu, które będą mieć konsekwencje dla armii w latach 20018-19 — mówi się w kołach rządowych w Berlinie.

Rząd Niemiec bada obecnie różne opcje dla rozwiązania problemu braku mocy transportowych w wojsku — wynajęcie samolotów, wspólne zakupy innych albo umowy o eksploatacji takich maszyn z innymi krajami sojuszniczymi, głównie z Francją, W. Brytanią i USA — wyjaśniono. Zakup innych samolotów niż A400M jest możliwy, jeśli inne rozwiązania nie pozwolą zlikwidować problemu braku środkowo transportu dla wojska.

Nie podano, jakie samolotu wchodziłyby w grę, ale parlamentarzyści i wojskowi mówili w marcu, że dowództwo lotnictwa wojskowego rozważa możliwość kupna do dziesięciu C-130J Lockheeda Martina.

Niemcy zamówili 53 samoloty Airbusa, ale producent dostarczył dotąd zaledwie trzy, w tym roku zamierza dostarczyć 4-6. z powodu opóźnień związanych z wadami silników. Ani Airbus, ani producent silników MTU Aero Engines nie uważają, by obecne problemy z nimi doprowadziły do zakwestionowania koncepcji tego samolotu.

Transport
Rosja nie chce taksówek z Zachodu. A taksówkarze – ze wschodu
Transport
Pięć awaryjnych lądowań w Rosji w ciągu tygodnia
Transport
Już przeszło miliard zł na nowe pociągi otrzymało PKP Intercity
Transport
PKP Cargo sprzeda część majątku
Transport
Tak powstawała flota cieni. Zarobili i Rosjanie, i pośrednicy z Wysp Brytyjskich