To kolejny zakup tego typu pojazdów – we wrześniu jaworznickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej rozstrzygnęło przetarg na dostawę 6 autobusów na prąd. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez PKM wyjadą 23 elektryczne autobusy (jeden taki pojazd PKM posiada od wiosny 2015). W rezultacie co trzeci autobus we flocie miejskiego przewoźnika będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym.
Wszystkie nowe elektrobusy wyposażone zostaną w system ładowania pantografowego. Pozwoli on na doładowywanie baterii na przystankach. W zajezdni akumulatory będą ładowane poprzez złącze plug-in. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, co ma stać się standardem w pojazdach kupowanych przez PKM. – Zakup elektrycznych autobusów to kolejny ważny etap w modernizacji jaworznickiej komunikacji. Kilkanaście lat temu spółka dysponowała przestarzałymi pojazdami, miała poważne problemy, by sprostać oczekiwaniom pasażerów i gminy – mówi prezydent Jaworzna Paweł Silbert.
Z blisko jedną trzecią floty pojazdów bateryjnych Jaworzno wyrośnie na jednego z europejskich liderów w zakresie elektromobilności. Na inwestycji zyska nie tylko środowisko naturalne: Nowy tabor ma przynieść oszczędności eksploatacyjne poprzez co najmniej trzykrotnie niższy koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego. Miasto poniesie jednak znacznie większe wydatki przy zakupie pojazdów – elektryczny autobus jest blisko dwukrotnie droższy od tego z napędem tradycyjnym.
Elektryczny autobus nowy Solaris Urbino 12 electric, który pojawi się w przyszłym roku na ulicach Jaworzna i sąsiednich miast, został wybrany najlepszym autobusem miejskim roku 2017 w międzynarodowym organizowanym co dwa lata konkursie „Bus of the Year 2017" przyznany przez ACE (Association of Commercial Vehicle Editors), czyli Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych.
Na zakupy elektrycznych autobusów decyduje się coraz więcej samorządów. Warszawa do kupionych w ubiegłym roku 10 elektrycznych autobusów dołoży następne 10 w przyszłym, dla których jesienią wybierze dostawcę. – Jeśli będziemy zadowoleni, zrobimy kolejny przetarg – usłyszeliśmy w stołecznych Miejskich Zakładach Autobusowych. 20 autobusów elektrycznych kupuje teraz Kraków. Miasto zamówiło 17 pojazdów 12-metrowych i 3 przegubowce o długości 18 metrów, a według krakowskiego MPK, do roku 2020 po mieście ma kursować 50 elektrycznych autobusów. Na kupno elektrycznych autobusów zdecydował się m.in. Rzeszów, a liczba miast, które takie pojazdy testują, systematycznie rośnie. Jeździły już w Ostrołęce, Inowrocławiu, testowało je m.in. Zakopane, Polkowice, Białystok, Łódź, Dębica i Sosnowiec. Decyzje o kolejnych zakupach będzie przyspieszać uruchamianie dotacji z unijnej perspektywy 2014-2020, w której alternatywne napędy będą mocno preferowane. Przykładowo Warszawa przymierza się do sfinansowania przy pomocy funduszy unijnych floty 130 elektrycznych autobusów.