Pociągi do portów pojadą szybciej

Kolej szykuje modernizację torów kolejowych mających kluczowe znaczenie dla połączeń Śląska z portami Wybrzeża.

Publikacja: 31.10.2016 16:33

Pociągi do portów pojadą szybciej

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski JOsta Jakub Ostałowski

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) chce zainwestować ok. 300 mln złotych w modernizację linii Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle. To trasa na styku Śląska z Opolszczyzną, którędy prowadzi szlak towarowy w kierunku Szczecina, Świnoujścia oraz Gdyni.

Ogłoszony przez PLK przetarg obejmuje wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, a także remont ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych z modernizacją urządzeń sterowania ruchem, co poprawi bezpieczeństwo. Zaplanowano rewitalizację 18 wiaduktów i 5 mostów. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów kolejowych, a 10 nastawni kolejowych czeka remont.

Inwestycja ma przyczynić się do likwidacji ograniczeń prędkości spowodowanych złym stanem torów. W rezultacie pociągi będą mogły zwiększyć prędkość z obecnych 60 do 90 kilometrów na godzinę na odcinku Toszek Północ-Rudziniec Gliwicki oraz z 50 do 80 kilometrów na godzinę na odcinku pomiędzy Rudzińcem a Kędzierzynem-Koźlem. Dzięki nowym urządzeniom sterowania możliwe będzie także zwiększenie liczby przejeżdżającej trasą pociągów. Według PLK, roboty budowlane rozpoczną się w przyszłym roku, a zakończą dwa lata później. Inwestycja jest współfinansowania przez środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Inwestycje w poprawę stanu kolejowych szlaków towarowych są priorytetem w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. Na Śląsku modernizacją objętych jest ok. 600 km torów. PLK już przeznaczyły na ten cel ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planowane są kolejne przedsięwzięcia.

Duże inwestycje przewidziano także w bezpośrednim sąsiedztwie portów. Ponad 600 mln zł wyda kolej na usprawnienie dojazdu pociągów do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Przebudowanych zostanie około 160 kilometrów torów, ponadto 2 wiadukty i most. Zmieniony zostanie i unowocześniony system sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia telekomunikacyjne. W Porcie Handlowym Świnoujście planowana jest budowa trzech torów zdawczo-odbiorczych o długości ok. 2 kilometrów.

Dużych nakładów wymaga usprawnienie dojazdu do portu w Gdyni. W mieście konieczna będzie przebudowa torów, która umożliwi wjazd cięższych pociągów. Kluczowe dla usprawnienia ruchu pociągów będą natomiast prace poprawiające przepustowość na trasie Maksymilianowo–Gdynia Główna. Zostanie zelektryfikowana, a na najbardziej obciążonych odcinkach dobudowany będzie drugi tor. Efektem inwestycji ma być utworzenie nowego połączenia z portem, na które zostaną przekierowane pociągi towarowe, odciążając Trójmiejski Węzeł Kolejowy.

Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) chce zainwestować ok. 300 mln złotych w modernizację linii Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle. To trasa na styku Śląska z Opolszczyzną, którędy prowadzi szlak towarowy w kierunku Szczecina, Świnoujścia oraz Gdyni.

Ogłoszony przez PLK przetarg obejmuje wymianę torów oraz sieci trakcyjnej, a także remont ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych z modernizacją urządzeń sterowania ruchem, co poprawi bezpieczeństwo. Zaplanowano rewitalizację 18 wiaduktów i 5 mostów. Wymienionych zostanie 31 rozjazdów kolejowych, a 10 nastawni kolejowych czeka remont.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii