Mniej zamówień na biznesjety

Klienci czekają na nowe modele, które mają się pojawić na rynku dopiero w 2018/2019 roku. Stąd w 2017 rynek samolotów biznesowych będzie mniejszy, niż w 2016.

Publikacja: 31.10.2016 17:06

Mniej zamówień na biznesjety

Foto: Bloomberg

Nie tylko cierpliwość podróżujących bogaczy jest jednak powodem spadku zamówień. Kurczący się rynek najbardziej luksusowych podróży, spowolnienie gospodarcze w Rosji i krajach arabskich, konflikty polityczne i oczywiście niskie ceny ropy naftowej : to powoduje, że ludzie, którzy dotychczas raczej nie liczyli się z pieniędzmi, polecą samolotem rejsowym bądź nie wymienią starego modelu maszyny korporacyjnej na nowy. Według Honeywell International Inc , dostawcy komponentów dla producentów samolotów, w przyszłym roku rynek biznesowych odrzutowców zmniejszy się o nieco poniżej 10 proc. w porównaniu z 2016.

- Mamy napięcia polityczne praktycznie na każdym kontynencie. Nie wiadomo jaki ostatecznie będzie  wynik wyborów w Stanach Zjednoczonych. To wszystko znacznie ogranicza chęć wydania milionów dolarów  na zakup luksusowych maszyn- mówi Charles Park, dyrektor analiz rynkowych w Honeywell. Z jego opracowania  dla którego przebadał informacje z 1,5 tys. operatorów samolotów biznesowych wynika, że już w tym roku rynek zaczął się kurczyć, bo zostanie sprzedanych na świecie nie więcej, jak 650-675 takich maszyn. W 2015 roku było to 693. Ale już wtedy było widać, że rynek zaczyna hamować , bo dostawy w 2015 były większe od tych z roku 2014 jedynie o jedną sztukę.

Honeywell przewiduje, że w najbliższym dziesięcioleciu  ( do roku 2026) będzie zapotrzebowanie na 8,6 tys. nowych maszyn o łącznej wartości 255 mld dol. To o 700 sztuk mniej, niż sądzono rok temu.

Największe zapotrzebowanie jest dzisiaj na  maszyny średniej wielkości i większe i wydłużonym zasięgu. Według Honeywella będą one stanowiły 85 rynku. To doskonała wiadomość dla Bombardiera, Gulfstreama i Dassaulta, które mają takie samoloty w swojej ofercie.

Z tym, że  biznesmeni wcale nie latają coraz więcej, maszyny są wykorzystane w  niedużym stopniu, ale z kolei pojawiają się nowi klienci - w Chinach, oraz Brazylii.

Jednocześnie pojawiło się większe zainteresowanie maszynami używanymi, na rynku jest ich o 10 proc. mniej, niż w 2015.

Nie tylko cierpliwość podróżujących bogaczy jest jednak powodem spadku zamówień. Kurczący się rynek najbardziej luksusowych podróży, spowolnienie gospodarcze w Rosji i krajach arabskich, konflikty polityczne i oczywiście niskie ceny ropy naftowej : to powoduje, że ludzie, którzy dotychczas raczej nie liczyli się z pieniędzmi, polecą samolotem rejsowym bądź nie wymienią starego modelu maszyny korporacyjnej na nowy. Według Honeywell International Inc , dostawcy komponentów dla producentów samolotów, w przyszłym roku rynek biznesowych odrzutowców zmniejszy się o nieco poniżej 10 proc. w porównaniu z 2016.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością
Transport
Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO