Lubelskie: Inwestycje kolejowe za ponad 3,2 mld zł

Inwestycje za ponad 3,2 mld zł planują PKP Polskie Linie Kolejowe w Lubelskiem w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Ich efektem ma być m.in. szybsza podróż z Lublina do Warszawy, poprawa połączeń w regionie i usprawnienie transportu towarowego.

Aktualizacja: 19.12.2016 14:05 Publikacja: 19.12.2016 13:54

Lubelskie: Inwestycje kolejowe za ponad 3,2 mld zł

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

PAP

Projekty kolejowe, które będą realizowane w Lubelskiem przedstawił w poniedziałek na konferencji prasowej w Zamościu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Na liście podstawowej programu przewidziano do realizacji osiem projektów za ponad 3,2 mld zł. Kolejnych sześć jest na liście rezerwowej, które będą realizowane w miarę zapewnienia im źródeł finasowania.

Największą inwestycją będzie modernizacja trasy nr 7 Warszawa - Lublin, łącznie 170 km. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na blisko 4 mld zł (na terenie woj. lubelskiego - ok. 2 mld zł). Obecnie trwa procedura przetargowa na modernizację tej linii na odcinku Lublin - Otwock.

„30 grudnia będzie otwarcie ofert. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału (2017 r. - PAP) będzie podpisana umowa. W czerwcu chcemy wejść z pracami torowymi na tym odcinku. Chcemy, żeby te prace na terenie woj. lubelskiego były zakończone do końca 2018 r.” – powiedział Merchel.

Wyremontowane ma być 150 km torów oraz sieć trakcyjna; wymienione zostaną rozjazdy, zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Pilawa – Otwock wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - „Lublin Zachód”.

Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą tędy z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie wtedy 1,5 godziny, czyli o ok. 45 minut krócej niż obecnie. „Przewoźnik będzie mógł przedstawić ofertę tak, żeby była ona konkurencyjna dla transportu drogowego” – zaznaczył prezes PKP PLK.

Program kolejowy obejmuje też modernizację linii kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją. Inwestycja będzie zrealizowana dzięki blisko 480 mln zł z programu Polska Wschodnia. Merchel powiedział, że obecnie są analizowane oferty, jakie napłynęły w przetargu od wykonawców. „Wstępnie możemy powiedzieć, że te oferty w znacznej części spełniają nasze oczekiwania, co pozwoli na rozpoczęcie prac zgodnie harmonogramem” – zaznaczył.

Inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim (powiaty: lubelski, kraśnicki, janowski, miasto Lublin) oraz podkarpackim (powiat stalowowolski). Łączna długość linii kolejowych objętych projektem to ponad 105 km, z czego 2,3 km należy do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T).

Natomiast już trwają prace modernizacyjne na linii nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew (25 km). Merchel powiedział, że ta inwestycja jest ujęta w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. lubelskiego – przeznaczono na nią 91 mln zł. „To najniższe dofinasowanie (inwestycji kolejowych) ze wszystkich województw w ramach RPO” – zaznaczył.

Na liście rezerwowej Programu znalazł się kolejny odcinek tej trasy od Parczewa do Łukowa (51 km). Prace remontowe już tam się rozpoczęły. Prowadzone są rozmowy, aby modernizacja ta uzyskała dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia.

Trasa Lublin – Łuków będzie trasą objazdową podczas modernizacji linii kolejowej Lublin-Warszawa (która ma ruszyć w przyszłym roku). Wcześniej PKP PLK informowały, że łącznie na przebudowę linii Łuków – Lublin PLK przeznaczyły 110 mln zł.

W ramach Krajowego Programu Kolejowego w Lubelskiem modernizowane będą też m.in. linie Siedlce – Terespol oraz Lublin- Dorohusk. Przeprowadzone będą również remonty na kolejowych przejściach granicznych Terespol-Brześć, Dorohusk-Jagodzin.

Merchel zapowiedział, że PKP PLK ze środków własnych przeprowadzi też prace naprawcze i remontowe (o charakterze doraźnym) na liniach 66 i 69 (Rejowiec - Biłgoraj – Zawada), które pozwolą na szybszą jazdę pociągów.

Trwają też prace i rozmowy nad zapewnieniem finansowania dla odbudowy łącznic w Rejowcu i Zawadzie (które znajdują się na liście rezerwowej). Koszt tej pierwszej (ok. 14,8 mln zł) ma być pokryty ze środków krajowych, natomiast drugiej (ok 35,8 mln zł) m.in. z dodatkowych funduszy RPO.

Krajowy Program Kolejowy w Polsce przewiduje inwestycje o łącznej wartości ponad 66 mld zł. Program ma być finansowany z różnych źródeł – funduszy unijnych i krajowych. Obejmować one mają w sumie ok. 9 tys. km linii kolejowych. „Założenia są takie, że prędkość pociągów w ruchu regionalnym powinna wynosi 120 km/h, a w międzyregionalnym 160 km/h” - powiedział Merchel. Dodał, że znaczna część linii kolejowych ok. 700 km ma być dostosowana do prędkości pociągów do 200 km/h. Inwestycje mają być zrealizowane do 2023 r.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach