Projekty kolejowe, które będą realizowane w Lubelskiem przedstawił w poniedziałek na konferencji prasowej w Zamościu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Na liście podstawowej programu przewidziano do realizacji osiem projektów za ponad 3,2 mld zł. Kolejnych sześć jest na liście rezerwowej, które będą realizowane w miarę zapewnienia im źródeł finasowania.
Największą inwestycją będzie modernizacja trasy nr 7 Warszawa - Lublin, łącznie 170 km. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na blisko 4 mld zł (na terenie woj. lubelskiego - ok. 2 mld zł). Obecnie trwa procedura przetargowa na modernizację tej linii na odcinku Lublin - Otwock.
„30 grudnia będzie otwarcie ofert. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału (2017 r. - PAP) będzie podpisana umowa. W czerwcu chcemy wejść z pracami torowymi na tym odcinku. Chcemy, żeby te prace na terenie woj. lubelskiego były zakończone do końca 2018 r.” – powiedział Merchel.
Wyremontowane ma być 150 km torów oraz sieć trakcyjna; wymienione zostaną rozjazdy, zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na odcinku Pilawa – Otwock wybudowany zostanie drugi tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii i będzie można uruchomić większą liczbę połączeń na trasach lokalnych i regionalnych. W Lublinie powstanie dodatkowy przystanek - „Lublin Zachód”.
Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą tędy z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Podróż najszybszym pociągiem między Warszawą i Lublinem zajmie wtedy 1,5 godziny, czyli o ok. 45 minut krócej niż obecnie. „Przewoźnik będzie mógł przedstawić ofertę tak, żeby była ona konkurencyjna dla transportu drogowego” – zaznaczył prezes PKP PLK.