To piąte już opóźnienie dostawy pierwszego od ponad pół wieku japońskiego samolotu cywilnego Mitsubishi Regional Jet może poważnie zmniejszyć producentowi szanse zdobycia dalszych zamówień na rynku samolotów regionalnych, zdominowanym przez brazylijskiego Embraera i kanadyjskiego Bombardiera.
Nowy 100-miejscowy samolot miał być początkowo przekazany w 2013 r. japońskiej linii lotniczej ANA. Jego producent i firma matka ogłosiły w grudniu, że dokonują przeglądu pełnego harmonogramu prac nad MRJ, od lotów próbnych po dostawy.
Mitsubishi HI odmówiła teraz wszelkich komentarzy, zapowiedziała więcej informacji o stanie przygotowań MRJ podczas konferencji prasowej 23 stycznia wspólnie z Mitsubishi Aircraft.
Prace nad tym samolotem zaczęto w 2008 r., maszyna wykonała pierwszy lot w listopadzie 2015. MRJ jest spełnieniem podtrzymywanych od dawna ambicji japońskich władz odrodzenia cywilnego przemysłu lotniczego, zlikwidowanego przez USA po II wojnie.
Mitsubishi Aircraft chciałby dojść do uzyskania zamówień na1000 tych samolotów, teraz ma na 447, ale niektóre z nich mogą zostać anulowane.