– Potrzebujemy danych dotyczących istniejącej infrastruktury, informacji o parametrach sieci przesyłowych i ewentualnych planach inwestycyjnych spółek w tym obszarze. Dzięki temu właściwie zaplanujemy działania na etapie przygotowywania master planu. Dlatego już teraz musimy być w bliskim kontakcie ze spółkami, które dostarczą na potrzeby lotniska np. niezbędne zasoby, paliwa i energię – wyjaśnia Mikołaj Wild, p.o. prezesa CPK, do niedawna wiceminister infrastruktury.
Największe lotnisko w Europie Środkowej i główny węzeł komunikacyjny w Polsce ma powstać na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki – między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszym i trzecim miastem w Polsce pod względem liczby mieszkańców. Jest to teren w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany. – Ponieważ będzie tam lotnisko budowane „od zera", pozwoli nam to od podstaw zaplanować infrastrukturę CPK, zapewniając rezerwę dla przyszłych rozwiązań – mówi Marek Litwin, dyrektor Biura Strategii i Planowania Lotniska CPK.
Czytaj także: Mikołaj Wild: CPK to projekt polityczny
W master plan CPK przedstawi m.in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat i poszczególne etapy budowy. Jak wyjaśnia Małgorzata Popławska, menadżer ds. planowania i przepustowości CPK, ma on nie tylko określić infrastrukturę dostosowaną do realizacji celów inwestycji, ale być też odpowiedzią na potrzeby przyszłych użytkowników lotniska.
Według wyliczeń spółki CPK, ok. 7 mln mieszkańców znajdzie się w zasięgu dojazdu do CPK w czasie nie dłuższym niż półtorej godziny. W pierwszym etapie CPK zakłada przepustowość lotniska i węzła transferowego na poziomie 45 mln pasażerów rocznie, czyli ok. 400 tys. operacji lotniczych (startów i lądowań) w ciągu roku na dwóch drogach startowych.
Uzgodnienia założeń infrastrukturalnych CPK trwają od połowy kwietnia 2019. Wtedy spółka po raz pierwszy pokazała 125 głównych elementów infrastruktury, wśród nich zakładany układ dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych, terminali (pasażerskich, cargo i general aviation), stacji kolejowej zintegrowanej z terminalem pasażerskim, parkingów i dróg wewnętrznych. W ciągu kolejnych tygodni wpłynęło ponad tysiąc uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd. Od tego czasu powstał 350-stronicowy tzw. brief strategiczny portu lotniczego, który został skonsultowany z ponad 140 firmami i instytucjami.