Nie posiada on własnej osobowości, toteż szukając bezpieczeństwa, upodabnia się do osób, z którymi przebywa. W towarzystwie Francuzów staje się Francuzem, gdy rozmawia z Chińczykami, jego oczy stają się skośne a skóra żółknie, w gronie grubasów natychmiast tyje. Opowieść o Zeligu to również historia społecznej reakcji na niego samego jako na osobliwość nie tylko medyczną, reakcji również jak kameleon zmiennej. Utrzymana w pastiszowym stylu absurdalna opowieść jest zjadliwą satyrą na amerykańskie mity i społeczne fascynacje, ich przypadkowość i przemijalność. „Zelig” jest paradokumentalną biografią postaci nieistniejącej z doskonałym przemieszaniem ludzi, sytuacji, zdarzeń prawdziwych z fikcyjnymi. Temu kamuflażowi służy usytuowanie zasadniczej akcji na przełomie lat 20. i 30 XX w., ale komentowanej współcześnie.
PONIEDZIAŁEK | Zelig **** | 20.10 | Ale kino! | komedia, USA 1983