Włoskiemu reżyserowi udało się przekroczyć z kamerą bramy pekińskiego Zakazanego Miasta, czyli legendarnej siedziby cesarzy chińskich, i w artystycznym przekazie ukazać fascynację jego niezwykłością i tajemniczością. Podstawą scenariusza stały się pamiętniki ostatniego cesarza Chin Pun Yi, ale w filmie realność przemieszana jest z fantazją, fikcja z prawdą historyczną. Z historii Pu Yi Bertolucci na plan pierwszy wysunął problem uwikłania jednostki w historię dziejów, walkę o iluzoryczną – w gruncie rzeczy – władzę. To dzieje człowieka, który krótko był bogiem (bo w Chinach władca łączył w sobie pierwiastek świecki i religijny). Był człowiekiem nieszczęśliwym, zawsze samotnym. Jego losy ukazuje Bertolucci z pozycji szczególnej: za punkt obserwacji i narracji przyjmuje ostatni okres życia bohatera, już w ludowych Chinach, gdy po kilkuletniej reedukacji, czyli dogłębnym „praniu mózgu", zostaje ogrodnikiem w niegdyś własnych cesarskich ogrodach. Bertolucci zrealizował swój film z ogromnym rozmachem, w pełni wykorzystał możliwość realizacji w autentycznych budowlach i plenerach.
23.10 | TVP 1 | Dramat hist., W.Bryt., Franc., Wł. 1987