Pożegnanie ciszy

Marcel Marceau, najsłynniejszy mim świata, zmarł w sobotę 22 września w otoczeniu rodziny. Miał 84 lata. Zostanie pochowany na paryskim cmentarzu Pere-Lachaise

Publikacja: 24.09.2007 13:45

Marcel Marceau podczas warsztatów studenckich, jakie prowadził w 1983 w Los Angeles

Marcel Marceau podczas warsztatów studenckich, jakie prowadził w 1983 w Los Angeles

Foto: AP

Sławę przyniosła mu postać Bipa, jego sceniczne alter ego, którą kreował przez 60 lat. To współczesne wcielenie Pierrota, pobratymca Chaplinowskiego Małego Trampa, wiecznego pechowca. Chudziutki, nerwowy, pojawiał się na scenie ubrany w pasiasty trykot, białe spodnie i wymięty szapoklak ozdobiony goździkiem. Ze swego ciała potrafił wydobyć całą gamę uczuć i przeżyć; każdy grymas na kredowo białej twarzy był tak wyrazisty jak zmiana maski.

Urodzony w Strasburgu w 1923 roku, naprawdę nazywał się Marcel Mangel. Pochodził z żydowskiej rodziny dotkniętej tragedią Holokaustu: jego ojciec, właściciel koszernej rzeźni, w czasie II wojny zginął w Oświęcimiu.

Po wyzwoleniu zainteresował się aktorstwem; studiował w szkole dramatycznej. W 1946 r. przedstawił pierwszy własny spektakl "Praxitele i złota rybka". Rok później stworzył własną trupę pod nazwą Compagnie Marcel Marceau, nastawioną wyłącznie na repertuar pantomimiczny. Był to - w latach 50. i 60. ubiegłego wieku - jedyny tego typu zespół na świecie.

Bip pojawił się także w 1947 r. Jego przygody stały się tematem większości przedstawień Marceau. Największą sławę zyskały: "Klatka", "Płaszcz" (wedle Gogola), "Mały cyrk", "Spacer pod wiatr", "Paryż się śmieje, Paryż płacze", "Matador" -mimodrama (tak nazwał widowiska pantomimiczne o filozoficznych podtekstach), która stała się inspiracją dla klipu Michaela Jacksona. Każdy spośród jego kilkudziesięciu programów osiągał poziom mistrzowski. "Picassem mimu" okrzyknięto go, kiedy przedstawił swój filozoficzny spektakl "Młodość, dojrzałość, starość, śmierć". "Udało mu się w ciągu niespełna dwóch minut zawrzeć tyle, ile najlepsi pisarze mieszczą w grubych tomach", oceniła krytyka. - Bo najważniejsze wydarzenia wżyciu obywają się bez słów -uważał autor.

Występował niemal do końca. Trzy lata temu udał się na roczne światowe tournée obejmujące obie Ameryki i Europę, m.in. prowadził warsztaty sztuki mimu - także w Warszawie, w Teatrze Na Woli. W ubiegłym roku odwiedził Australię.

W Polsce gościł trzykrotnie: występował w 1961 i 1995 r., a w 2004 r. poprowadził warsztaty.

Marceau, choć wolał zazwyczaj małe sceny, znany był milionom telewidzów na całym świecie - a to za sprawą popularnych shows, w których uczestniczył od lat 70. Miał nawet własny program "Spotkania z Marcelem Marceau". Zagrał w kilku filmach, m.in. "Barbarelli". Opublikował także poetycko-żartobliwe książki z Bipem w roli głównej.

Od 1999 roku Amerykanie obchodzą 18 marca "Marceau Day". Francja nadała mu Legię Honorowej i Order Zasługi. Otrzymał wiele nagród i honorowych doktoratów.

Sławę przyniosła mu postać Bipa, jego sceniczne alter ego, którą kreował przez 60 lat. To współczesne wcielenie Pierrota, pobratymca Chaplinowskiego Małego Trampa, wiecznego pechowca. Chudziutki, nerwowy, pojawiał się na scenie ubrany w pasiasty trykot, białe spodnie i wymięty szapoklak ozdobiony goździkiem. Ze swego ciała potrafił wydobyć całą gamę uczuć i przeżyć; każdy grymas na kredowo białej twarzy był tak wyrazisty jak zmiana maski.

Urodzony w Strasburgu w 1923 roku, naprawdę nazywał się Marcel Mangel. Pochodził z żydowskiej rodziny dotkniętej tragedią Holokaustu: jego ojciec, właściciel koszernej rzeźni, w czasie II wojny zginął w Oświęcimiu.

Teatr
Ministra Wróblewska: Wojewoda świętokrzyski skontroluje konkurs w teatrze w Kielcach
Teatr
Drugi konkurs w kieleckim teatrze „ustawiony” pod osobę PiS z TVP Kielce?
Teatr
Czy „aniołek Kaczyńskiego” wywoła piekło w kieleckim Teatrze im. Żeromskiego?
Teatr
Czy władze Świętokrzyskiego ustawiały konkurs na dyrektora teatru w Kielcach?
Teatr
Gwiazdy teatralnej przemocy: Lupa, Strzępka, Poniedziałek i inni pod pręgierzem