"Czekając na Turka" w Teatrze IMKA

Teatr IMKA zaprasza na komedię Andrzeja Stasiuka z udziałem Jana Peszka ze Starego Teatru w Krakowie w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Tylko dwa pokazy - 5 i 6 maja w ramach „Polska w IMCE. Niecodzienny Festiwal Teatralny"

Publikacja: 17.04.2013 15:53

"Czekając na Turka" w Teatrze IMKA

Foto: materiały prasowe

Andrzej Stasiuk, jeden z najważniejszych polskich pisarzy, autor „Białego kruka", „Murów Hebronu", „Jak zostałem pisarzem", laureat literackiej Nagrody Nike za „Jadąc do Badabag" napisał na zamówienie Instytutu Goethego komedię o przejściu granicznym nieopodal Wołowca w Beskidach, gdzie mieszka. Narodowa niegdyś świętość, miejsce przez które płynęły największe dobra konsumpcyjne Polaków, zostało sprzedane tajemniczemu Turkowi.

Pisarz przewrotnie nawiązuje do tradycji teatralnej Mrożka, ale konfrontuje się też z najnowszymi modami w teatrze i rozrywce. W chwilami sentymentalny, ale i ironicznie-drapieżny sposób pokazuje świat przemytników polsko-słowackiego pogranicza oraz budkę piwną po słowackiej stronie, gdzie koncentrowało się życie towarzyskie polskiej prowincji. W zabawny sposób pyta o to, czym była dla nas wolność w komunizmie, o czym marzyliśmy, co mamy teraz i czy potrafimy korzystać ze swobody. Finał jest zaskakujący i dotyka kwestii, jaki jest nasz stosunek do „obcych". Czy w feminizującym się świecie potrafimy uznać coraz większą rolę inteligentnych, przedsiębiorczych kobiet?

W znakomicie wystylizowanym, chwilami baletowym spektaklu, reżyser Mikołaj Grabowski dotyka istoty narodowych stereotypów, ala i bawi się teatralną formą. Jan Peszek rewelacyjnie zagrał byłego komunistycznego urzędnika Edka, kuzyna bohatera z „Tanga" Mrożka. Chama, choć już nieco uładzonego.

Aktor znany z ról anarchistów i odmieńców potrafił obronić racje kontrowersyjnego bohatera. Ma on na sumieniu zabójstwo, jest ksenofobem, jednak rozumie to, czego nie może pojąć Patryk (Piotr Głowacki), młody ochroniarz marzący o powrocie do Londynu: że terror polityki zastępuje dyktat pieniądza, chaos i pustka.

Typową dla nowego świata postacią jest ochroniarka Andżela. Błyskotliwa  Paulina Puślednik, młoda gwiazda Starego Teatru, zagrała powiatową Larę Croft. Świetna Iwona Bielska wcieliła się w rolę Mariki — pełnokrwistej Słowaczki z charakterem, która serwuje dawnym polskim przemytnikom pilsnera na krechę w blaszanej budzie — tym wspomnieniu po dawnej czechosłowackiej ekskluzywności.

Grabowski proponuje ironiczny finał o tym, że interes na historii robią wszyscy. I tylko my wciąż żyjemy przeszłością, w świecie symboli.

Bilety w cenie 80 i 100 zł - http://teatr-imka.pl

Obsada:

Edek - Jan Peszek

Marika - Iwona Bielska

Pani Salamina - Katarzyna Krzanowska

Patryk - Piotr Głowacki

Sekretarz - Krzysztof Wieszczek

Andżela - Paulina Puślednik

Chór - Zbigniew W. Kaleta/Jacek Romanowski/Wiktor Loga-Skarczewski

Reżyseria:

Mikołaj Grabowski

Scenografia:

Magdalena Musiał

Muzyka:

Mikołaj Trzaska

Zobacz zajawkę spektaklu

Andrzej Stasiuk, jeden z najważniejszych polskich pisarzy, autor „Białego kruka", „Murów Hebronu", „Jak zostałem pisarzem", laureat literackiej Nagrody Nike za „Jadąc do Badabag" napisał na zamówienie Instytutu Goethego komedię o przejściu granicznym nieopodal Wołowca w Beskidach, gdzie mieszka. Narodowa niegdyś świętość, miejsce przez które płynęły największe dobra konsumpcyjne Polaków, zostało sprzedane tajemniczemu Turkowi.

Pisarz przewrotnie nawiązuje do tradycji teatralnej Mrożka, ale konfrontuje się też z najnowszymi modami w teatrze i rozrywce. W chwilami sentymentalny, ale i ironicznie-drapieżny sposób pokazuje świat przemytników polsko-słowackiego pogranicza oraz budkę piwną po słowackiej stronie, gdzie koncentrowało się życie towarzyskie polskiej prowincji. W zabawny sposób pyta o to, czym była dla nas wolność w komunizmie, o czym marzyliśmy, co mamy teraz i czy potrafimy korzystać ze swobody. Finał jest zaskakujący i dotyka kwestii, jaki jest nasz stosunek do „obcych". Czy w feminizującym się świecie potrafimy uznać coraz większą rolę inteligentnych, przedsiębiorczych kobiet?

Teatr
Teatr. Magnetyczna Danuta Stenka w miłosnej tragedii kaszubskiej „Wòlô Bòskô”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Gejowska bojówka w roli głównej. Grand Prix Boska Komedia'24 dla „Fobii”
Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać