Polska w IMCE

„Iwona, księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza w inscenizacji Krzysztofa Garbaczewskiego, zwycięzca festiwalu Klasyka Polska, gościć będzie 23 i 24 stycznia w Teatrze IMKA.

Aktualizacja: 18.12.2014 10:50 Publikacja: 18.12.2014 10:12

„Iwona, księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza

„Iwona, księżniczka Burgunda" Witolda Gombrowicza

Foto: materiały prasowe

Mrok duszy

Multimedialny spektakl Krzysztofa Garbaczewskiego czerpie z konwencji filmu, kryminału i thrillera.

„Iwona księżniczka Burgunda" rozgrywa się w teatrze, ale de facto jest to film kręcony na żywo każdego wieczoru, z udziałem znakomitych aktorów - na scenie i w jej kulisach, nigdy niedostępnych dla oczu widowni. Teraz odsłania je kamera, która transmituje obraz. Kamera, która chce wniknąć i wejść głębiej w dusze bohaterów, zobaczyć detal i sprowokować.

Jak kamera jest Iwona, główna bohaterka sztuki Witolda Gombrowicza. Niema, ale bacznie obserwująca. Widzi każdy szczegół w zbliżeniu. Rozpruwa powierzchowność postaci i otwiera w nich szczelinę, którą zaczynają wypływać mroczne, wypierane treści.

Bank z nagrodami

Tą nowoczesną interpretacją sztuki Witolda Gombrowicza, młody reżyser potwierdził swoją mocną pozycję w nowym polskim teatrze. Spektakl rozbił bank z nagrodami na festiwalu Klasyka Polska w Opolu.

Otrzymał Grand Prix, nagrodę za najlepszą scenografię i reżyserię (Krzysztof Garbaczewski), nagrodę za najlepszą dramaturgię i muzykę (Marcin Cecko), nagrodę dla najlepszej aktorki (Grażyna Misiorowska) i nagrodę dla najlepszego aktora (Paweł Smagała).

Fantazja o zbrodni

- Główną cechą naszej opolskiej „Iwony..." jest jej filmowość – napisali autorzy. - Nie jest to jednak dokumentacja teatralnej gry zapisana na wideo i emitowana w sali teatralnej, tylko żywa gra z kinem, z techniką montażu, manipulacją obrazem i dźwiękiem.

Mniej zajmuje nas „nieprzyjemna" dziewczyna Iwona, którą brzydzi się królewski dwór, a bardziej próba opowiedzenia inicjacji Filipa. Dojrzałego człowieka, który chce wyrwać się z życiowych schematów, a ucieka w fantazję o zbrodni.

Spektakl zachwycił również międzynarodowe jury V Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Przyznało mu nagrody za najlepszą scenografię (Krzysztof Garbaczewski) i nagrodę za najlepsze efekty wizualne (Wojciech Puś).

Gorące przyjęcie przedstawienie miało za granicą – na European Theatre Festival Eurothalia, Timisoara w Rumunii i International Theatre Forum TeArt w białoruskim Mińsku.

Polska w IMCE

Spektakl będzie prezentowany na „PKO Bank Polski Polska w IMCE. Niecodzienny Festiwal Teatralny" 23 i 24 01. 2015 o godz. 19.00

Bilety: I strefa 100 i II strefa 80 zł Pierwsze 30 osób, które kupią bilet - I strefa 90 zł i II strefa 70 zł.

Teatr
Kaczyński, Tusk, Hitler i Lupa, czyli „klika” na scenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Teatr
Krzysztof Warlikowski i zespół chcą, by dyrektorem Nowego był Michał Merczyński
Teatr
Opowieści o kobiecych dramatach na wsi. Piekło uczuć nie może trwać
Teatr
Rusza Boska Komedia w Krakowie. Andrzej Stasiuk zbiera na pomoc Ukrainie
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Teatr
Wykrywacz do obrazy uczuć religijnych i „Latający Potwór Spaghetti” Pakuły