Reklama

Zaślubiny według Tatiany

Najlepszy rosyjski teatr tańca współczesnego wystąpi w Teatrze Studio 30 listopada. Pokaże m.in. słynną „Svadebkę” do muzyki Igora Strawińskiego

Publikacja: 23.11.2007 01:45

Zaślubiny według Tatiany

Foto: Materiały Organizatora

„Tatiana Baganowa z wyzwaniem nazwała swoją trupę, jedyną rosyjską trupę klasy światowej – Tańce Prowincjonalne. I została pierwszą kobietą choreografem, której wybaczono tę kokieterię” – pisała w 2004 roku „Vogue Rossija”.

Choreografie Baganowej – m.in. „Svadebka” i „Klonowy sad” – wiele znaczą w świecie teatru i tańca. Otwarta na nowości choreograf wyniosła nimi rosyjski taniec współczesny na sam szczyt. A jej założony w 1990 r. zespół grał na najbardziej prestiżowych scenach świata – np. w Teatrze Aleksandryjskim i Teatrze Ermitażu w Sankt Petersburgu, Kennedy Center w Waszyngtonie, The Place w Londynie, Opera Haus w Bonn czy Tanzhaus w Düsseldorfie.

Nazwisko Baganowa znane jest i wśród miłośników baletu – dzięki spektaklom zrealizowanym w Teatrze Bolszoj, w Permskim Teatrze Opery i Baletu czy w nowosybirskim Teatrze Globus. Jest na tyle ceniona, że współpracują z nią międzynarodowe gwiazdy – Fancuzka Karine Saporta (w 1997 roku przy projekcie „Europa-dance-Europa”) czy holenderska choreograf Anouk van Dijk (w 2000 roku opracowała dla rosyjskiej grupy choreografię „Am I out”).

Fakt, że grupa Baganowej to formacja oferująca spektakle na najwyższym poziomie artystycznym, docenili także krytycy i choreografowie, obsypując ją nagrodami.

Grupę uhonorowano m.in. Grand Prix na V Międzynarodowym Konkursie Tańca w 1992 r., nagrodą za interpretację na XI Międzynarodowym Konkursie Choreografów Prix Volinine w 1995 roku (oba w Paryżu) czy kilkoma prestiżowymi rosyjskimi Złotymi Maskami.

Reklama
Reklama

Kunszt choreograficzny z pewnością docenią i warszawiacy. W Teatrze Studio Baganowa pokaże „Svadebkę” i „Post Engagement. Dyptych. Część I”.„Svadebka” do muzyki Igora Strawińskiego to sztuka oparta na starosłowiańskim obrzędzie weselnym, podczas którego pan młody powinien własnoręcznie obciąć przyszłej żonie warkocz – symbol kobiecej siły. Ale interpretacja Baganowej polega na zerwaniu z tradycją. Rubaszne figle, ludowe przytupy i tańce korowodowe są tu tylko tłem dla lirycznych duetów państwa młodych – choreografii ekspresjonistycznej, nowoczesnej. Baganowa najważniejsze wydarzenia prezentuje w ciszy, plastycznie wybijając to, co uznaje za clue historii. Na scenie obserwujemy więc poznawanie się narzeczonych, swatanie, przygotowania do rytuału ślubu i rodzący się lęk przed nieznanym życiem.

Drugi spektakl poświęcony jest różnicom między kobiecością a męskością. Baganowa stworzyła go na zamówienie francuskiego Festiwalu Vostok.

Teatr Studio, PKiN, pl. Defilad 1, 30.11, godz. 19

Taniec
Potencjał medialny tańca teraz warty 750 mln zł. Dorównuje żużlowi, wyprzedza MMA
Taniec
„Prometeusz” żegna dyrektora Waldemara Dąbrowskiego
Taniec
Trzy nosy Pinokia. Premiera Polskiego Baletu Narodowego
Taniec
Josephine Baker: "zdegenerowana" artystka w spódniczce z bananów
Taniec
Agata Siniarska zatańczy na festiwalu w Berlinie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama