Reklama

Koncerny pod rękę ze środowiskiem LGBT

Globalne marki trzymały się z dala od mniejszości seksualnych w Polsce. To jednak zaczyna się zmieniać.

Aktualizacja: 22.05.2018 07:08 Publikacja: 21.05.2018 19:41

Organizatorzy Parady Równości zaproponowali współpracę 50 firmom

Organizatorzy Parady Równości zaproponowali współpracę 50 firmom

Foto: Fotorzepa, Piotr Guzik

Nazwisko najpiękniejszego geja Starego Kontynentu poznamy 11 sierpnia. I poznamy je w Poznaniu. Wybory Mr Gay Europe po raz pierwszy odbędą się w Polsce. Jednak impreza będzie wyjątkowa również z powodu listy partnerów i sponsorów. Jak ustaliła „Rzeczpospolita", będzie wśród nich Coca-Cola.

– Głównym sponsorem będzie sieć klubów HAH, która ma cztery kluby i planuje otworzyć kolejne. Jednak nie ukrywam, że do grona partnerów dołączyła też Coca-Cola – potwierdza organizator imprezy Paweł Zabilski.

– Coca-Cola wspiera wiele projektów, począwszy od dużych koncertów i festiwali, po mniejsze lokalne wydarzenia czy inicjatywy. Jesteśmy marką otwartą na różnego rodzaju pomysły, innowacyjne projekty, ale przede wszystkim marką otwartą na ludzi. Wydarzenie Mr Gay Europe wspieramy produktowo – informuje Gabriela Bar z Coca-Cola Poland Services.

Z punktu widzenia polskich mniejszości seksualnych to ważny krok. Bo dotąd światowe koncerny ich inicjatywy wspierały niezwykle rzadko.

Ograniczone wsparcie

Przykładowo sponsorem parady EuroPride w 2010 roku w Warszawie był koncern IBM. Inny gigant technologiczny Google wystawia swoje platformy na warszawskich Paradach Równości. Jednak o tym, że jest to kropla w morzu potrzeb, świadczy komunikat, jaki w 2015 roku opublikowali organizatorzy Parady Równości. Poinformowali, że wysłali zaproszenia do współpracy do około 50 firm i marek. Odpowiedziały cztery i wszystkie negatywnie.

Reklama
Reklama

Organizatorzy nie kryli rozgoryczenia, bo na Zachodzie polityka koncernów wygląda inaczej. Przykłady? W lutym podczas finału ligi futbolu amerykańskiego Super Bowl Coca-Cola wyemitowała spot mówiący o tym, że każdy zasługuje na butelkę napoju. Wśród sportretowanych osób była lesbijska para oraz dziewczyna nosząca na ubraniu tęczę – symbol środowisk LGBT.

„Z dumą współpracujemy z największą brytyjską organizacją charytatywną LGBT Stonewall i wspieramy istotną pracę, którą przekształca życie i promuje równość" – ogłasza w internecie producent wódki Absolut. Sieć kawiarni Starbucks wsparła w 2017 roku w USA pary jednopłciowe przy okazji promocji bożonarodzeniowych kubków, a po takie pary sięga w niektórych krajach w swoich kampaniach reklamowych IKEA.

Tomasz Szypuła, były prezes LGBT Business Forum, mówi, że na Zachodzie takie zaangażowanie największych marek nikogo nie dziwi. – Gdy w 2007 roku byłem na EuroPride w Madrycie, widziałem tęczowe flagi na każdej stacji benzynowej Shell i w każdej restauracji Burger King – wspomina.

Klimat polityczny

Dlaczego w Polsce jest inaczej? – To wypadkowa kilku czynników. Jesteśmy krajem postkomunistycznym, społeczeństwem religijnym, a do tego dochodzi specyficzny klimat polityczny – mówi Tomasz Szypuła. Zauważa, że według ostatniego raportu organizacji ILGA Europe Polska jest na drugim miejscu od końca w UE, jeśli chodzi o równouprawnienie mniejszości seksualnych. Dostaliśmy 18 punktów na 100 możliwych.

Paweł Zabilski twierdzi jednak, że podejście firm zaczyna się zmieniać. – Sponsorem wrocławskiego marszu równości od jakiegoś czasu jest Credit Suisse, a równościowe posty od niedawna publikuje na Facebooku marka lodów Ben & Jerry's – wylicza. – Poparcie dla postulatów LGBT mimo wszystko powoli w Polsce rośnie. Może świadczyć o tym rekordowa frekwencja na ostatnim Marszu Równości w Krakowie – dodaje.

Jego zdaniem do wyborów Mr Gay Europe może przyciągać sponsorów rozmach imprezy. Ma ona 13-letnią tradycję, a na ostatni finał w Sztokholmie przyjechało 10 tysięcy gości. Organizatorzy liczą, że frekwencyjny sukces uda się powtórzyć w Polsce.

Reklama
Reklama

Impreza rozpocznie się 4 sierpnia w Warszawie, a jej finał w Poznaniu zostanie połączony z tamtejszym Marszem Równości. Wcześniej goście wezmą udział w imprezach sportowych, koncertach, warsztatach i piknikach, a uczestnicy konkursu odwiedzą m.in. niemiecki obóz w Auschwitz, by oddać hołd zamordowanym tam homoseksualistom.

– To największa dotąd impreza tego typu w Polsce – przekonuje Paweł Zabilski. I dodaje, że z tego powodu lista sponsorów może jeszcze się wydłużyć – Rozmawiamy z koncernem tytoniowym i z jednym z potentatów na rynku artykułów spożywczych – ujawnia.

Policja
Nietykalna sierżant „Doris”. Drugie życie tajnej policjantki
Społeczeństwo
„Obietnice bez pokrycia”. Szefowie związków wystawili rządowi brutalną ocenę za 2025 rok
Społeczeństwo
Historyczny debiut „dziewiętnastki”. Tramwaje Warszawskie wracają na Rakowiecką
Społeczeństwo
Co czeka zagraniczne oddziały Instytutu Pileckiego
Społeczeństwo
Polacy nie mówią „nie” związkom homoseksualnym
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama