Nowe regulacje wejdą w życie 9 marca 2018 r., a wynikają z ustawy z 10 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych (dalej nowelizacja). Ich celem jest wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych istniejących na tle dotychczasowych przepisów oraz zapewnienie gminom lepszych narzędzi umożliwiających ograniczanie dostępności alkoholu.
Uchwalanie limitów
Art. 12 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (dalej u.w.t.) przewiduje obecnie, że rada gminy ustala, w drodze uchwały, dla terenu gminy (miasta) liczbę punktów sprzedaży napojów zawierających powyżej 4,5 proc. alkoholu (z wyjątkiem piwa), przeznaczonych do spożycia poza miejscem jak i w miejscu sprzedaży. Liczba punktów sprzedaży i ich usytuowanie muszą być dostosowane do potrzeb ograniczania dostępności alkoholu, określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art. 12 ust. 4 u.w.t.). W orzecznictwie podkreśla się, że jest to jedyne kryterium, które może mieć wpływ na ustalenie ilości przewidywanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu. Rada ustala obecnie liczbę punktów sprzedaży w ujęciu całościowym, dotyczącym obszaru gminy (miasta), bez możliwości wprowadzania ograniczeń w zależności od rejonizacji (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 9 stycznia 2018 r., sygn. III SA/Kr 1739/16, LEX nr 2424414). Nowelizacja zwiększa jednak uprawnienia rady.
Po zmianach, rada gminy będzie ustalać maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie gminy (miasta) odrębnie dla:
- poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych, czyli:
– do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz piwa,