Czy zakup energii elektrycznej dla urzędu może być przedsięwzięciem w rozumieniu ustawy o finansach publicznych

Zakup energii elektrycznej dla urzędu, mimo, że umowa taka miałaby charakter kilkuletni, nie może być wykazywany jako tzw. przedsięwzięcie w rozumieniu art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych.

Publikacja: 10.04.2018 05:50

Czy zakup energii elektrycznej dla urzędu może być przedsięwzięciem w rozumieniu ustawy o finansach publicznych

Foto: 123RF

- W gminie planowana jest zmiana wieloletniej prognozy finansowej na lata 2018-2022, w ten sposób, że w załączniku do niej zostaną dodane dwa nowe tzw. przedsięwzięcia, związane z zakupem energii elektrycznej dla urzędu. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Z wysokim prawdopodobieństwem będzie to wadliwe rozwiązanie. Skoro w zapytaniu mowa o tzw. wieloletniej prognozie finansowej (wpf), to przede wszystkim odwołać się należy do stosownych regulacji ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (ufp). W art. 226 ust. 1 ww. ustawy ustawodawca określił elementy składowe wpf. W wyroku z 22 marca 2017 r. (sygn. akt II GSK 1911/15) Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził: wskazanie danych jakie powinny znaleźć się w wieloletniej prognozy finansowej nie jest wyczerpujące, a jej zawartość i szczegółowość zależy od ustaleń konkretnych jednostek. Wieloletnia prognoza finansowa nie stanowi planu, a prognozę, czyli plan działań finansowych na przyszłość, tym niemniej, jest to dokument, który powinien zawierać realistyczne dane odnoszące się do gospodarki finansowej konkretnej jednostki w sposób maksymalnie realny, z uwzględnieniem wielu zmiennych czynników, które mogą w przyszłości mieć wpływ na wspomnianą gospodarkę finansową jednostki samorządu terytorialnego.

W kontekście podanego zapytania, istotne są nadto regulacje ust. 3 i 4 art. 226 ufp. Wynika z nich, że w załączniku do uchwały w sprawie wpf - określa się odrębnie dla każdego tzw. przedsięwzięcia: nazwę i cel, jednostkę organizacyjną odpowiedzialną za realizację lub koordynującą wykonywanie przedsięwzięcia, okres realizacji i łączne nakłady finansowe, limity wydatków w poszczególnych latach, limit zobowiązań. Zaś przez przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 3, należy rozumieć wieloletnie programy, projekty lub zadania, w tym związane z:

- programami finansowanymi z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ufp,

- umowami o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Natomiast uszczegółowienie tzw. katalogu przedsięwzięć nastąpiło w rozporządzeniu z 10 stycznia 2013 r. ministra finansów w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego, gdzie w załączniku nr 2 (wykaz przedsięwzięć wieloletnich) wyodrębniono trzy grupy przedsięwzięć: związane z udziałem środków o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, związane z partnerstwem publiczno-prywatnym oraz przedsięwzięcia związane z innymi programami, projektami i zadaniami.

W kontekście ww. regulacji, trafną ocenę dopuszczalności zakupu energii elektrycznej przez pryzmat definicji przedsięwzięcia w wpf, dokonano w uchwale kolegium RIO z 26 stycznia 2018 r. (nr 0102-44/18). Tam wskazano m.in., że katalog przedsięwzięć jest katalogiem zamkniętym, o czym świadczy treść art. 226 ust. 4 ufp. Wprost podkreślono, że: (...) „zakup energii elektrycznej" nie jest zaliczany do przedsięwzięć, w rozumieniu art. 226 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Argumentowano za wadliwością takiej koncepcji odnosząc się do art. 228 ust. 1 pkt 1 i 2. Z nich zaś wynika, że uchwała w sprawie wpf może zawierać upoważnienie dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań:

- związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć,

- z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy.

W oparciu o powyższe przyjęto wniosek, że: (...) umowy zawierane dla zapewnienia ciągłości działania jednostki nie mieszczą się w pojęciu przedsięwzięcia, gdyż są wyodrębnione w innym artykule ustawy. Tym innym artykułem jest więc wspomniany wyżej art. 228 ust. 1 pkt 2, który nie zawiera w swej treści odesłania do – przedsięwzięć, tak jak to z kolei wynika z pkt 1 tego artykułu.

Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 2077)

podstawa prawna: Rozporządzenie z 10 stycznia 2013 r. ministra finansów w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 86)

Internet i prawo autorskie
Bruksela pozwała Polskę do TSUE. Jest szybka reakcja rządu Donalda Tuska
Prawnicy
Prokurator z Radomia ma poważne kłopoty. W tle sprawa katastrofy smoleńskiej
Sądy i trybunały
Nagły zwrot w sprawie tzw. neosędziów. Resort Bodnara zmienia swój projekt
Prawo drogowe
Ten wyrok ucieszy osoby, które oblały egzamin na prawo jazdy
Dobra osobiste
Karol Nawrocki pozwany za książkę, którą napisał jako Tadeusz Batyr