Wskazane wyżej uprawnienia kierującego rozprawą, czyli prawo wydalenia uczestnika rozprawy oraz prawo do ukarania grzywną, określa się mianem policji sesyjnej. Należy pamiętać, że sankcji za niewłaściwe zachowanie nie można nałożyć na osobę uczestniczącą w rozprawie od razu po tym zachowaniu. Wymagane jest wcześniejsze ostrzeżenie. Na postanowienie o ukaraniu grzywną przysługuje zażalenie.
Przykład:
Załóżmy, że przed rozprawą uczestniczące w niej osoby zostały pouczone o sankcjach przewidzianych w art. 96 k.p.a.,z których kierujący rozprawą może skorzystać w razie niewłaściwego zachowania się podczas rozprawy. Gdyby w czasie rozprawy rzeczywiście doszło do niewłaściwego zachowania się danej osoby, konieczne będzie jednak ostrzeżenie tej konkretnej osoby o możliwości nałożenia sankcji za jej określone, niewłaściwe zachowanie. Fakt ostrzeżenia niewłaściwie zachowującego się uczestnika rozprawy powinien być odnotowany w protokole. Jeżeli ostrzeżenie okaże się nieskuteczne i osoba ostrzeżona nadal będzie zachowywać się niewłaściwie, to kierujący rozprawą będzie mógł skorzystać ze swoich uprawnień już bez kolejnego ostrzeżenia. W wyroku WSA w Łodzi z 20 września 2007 r. (sygn. II SA/Łd 607/07, LEX nr 376735) zwrócono jednak uwagę, że ostrzeżenie musi być skierowane do konkretnej osoby, której zachowanie jest niewłaściwe, a nie generalnie do wszystkich osób obecnych na rozprawie, w sytuacji, gdy zachowanie tych osób nie wymaga ostrzeżenia. Oznacza to, że nawet gdy kierujący rozprawą pouczył osoby, które stawiły się na rozprawie, o treści art. 96 k.p.a., to takie pouczenie, uczynione na początku rozprawy i skierowane do wszystkich obecnych, nie stanowi ostrzeżenia w rozumieniu art. 96 k.p.a.
podstawa prawna: art. 50-56, art. 67-71, art. 78, art. 89-96 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.)
Postępowanie wyjaśniające
Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 1 lutego 2001 r. (sygn. IV SA 2085/98, LEX nr 55752), rozprawa jest zatem formą postępowania wyjaśniającego, przy czym postępowanie wyjaśniające nie zawsze musi być prowadzone w tej formie, jeżeli nie występują przesłanki określone w art. 89 k.p.a. i przepisy szczególne nie stanowią o obowiązku przeprowadzenia rozprawy.
W wyroku NSA z 12 października 2005 r. (sygn. II OSK 103/05, LEX nr 201331) zwrócono jednak uwagę, że w sytuacji, gdy zachodzi potrzeba uzgodnienia interesów stron, wobec zupełnie odmiennych poglądów podmiotów uczestniczących w postępowaniu, organ powinien wyjaśnić, z jakich przyczyn nie zdecydował się na przeprowadzenie rozprawy, na której mogłoby dojść do uzgodnienia interesów. W wyroku NSA w Warszawie z 27 maja 1999 r. (sygn. IV SA 851/97, LEX nr 48138) przyjęto, że nieprzeprowadzenie rozprawy z udziałem biegłych, co ograniczyło uprawnienia strony do bezpośredniego zadawania pytań biegłym i składania wyjaśnień, stanowiło naruszenie art. 89 § 2 k.p.a. w związku z art. 10 § 1 k.p.a.