Reklama
Rozwiń
Reklama

Lokale komunalne: czy rada gminy może ustalić terminy płatności rat za sprzedaż bezprzetargową

W uchwale określającej zasady sprzedaży lokali komunalnych, nie mogą być ujmowane zapisy dotyczące systemu ratalnego płatności rat (terminów, wysokości) związanych ze zbywaniem mienia gminnego.

Publikacja: 08.01.2019 04:00

Lokale komunalne: czy rada gminy może ustalić terminy płatności rat za sprzedaż bezprzetargową

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski

- Czy rada gminy może ustalić terminy płatności rat za sprzedaż bezprzetargową – w uchwale w sprawie zasad sprzedaży lokali komunalnych? Planujemy zapis o ratach rocznych i ich procentowych wysokościach – do końca lutego każdego roku przy sprzedaży bezprzetargowej.

Nie.

Ocena prawna propozycji legislacyjnej wymaga analizy regulacji ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej GospNierU) oraz ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W tej ostatniej ustawie, w art. 30 ust. 2 pkt 3 postanowiono, że do zadań wójta należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym. Z kolei, jak wynika z art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a tej ustawy, do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących m.in. zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej.

Czytaj także: NSA o wyłączeniu bonifikaty ze sprzedaży mieszkań gminnych

Natomiast w ustawie o gospodarce nieruchomościami należy zwrócić uwagę na dwa przepisy, mianowicie art. 25 ust. 1 i art. 70. Wynika z nich, że gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Nadto, cena nieruchomości sprzedawanej w drodze przetargu podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność. Natomiast cena nieruchomości sprzedawanej w drodze bezprzetargowej lub w drodze rokowań, o których mowa w art. 37 ust. 2 i 3 oraz w art. 39 ust. 2, może zostać rozłożona na raty, na czas nie dłuższy niż 10 lat. Wierzytelność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w stosunku do nabywcy z tego tytułu podlega zabezpieczeniu, w szczególności przez ustanowienie hipoteki. Pierwsza rata podlega zapłacie nie później niż do dnia zawarcia umowy przenoszącej własność nieruchomości, a następne raty wraz z oprocentowaniem podlegają zapłacie w terminach ustalonych przez strony w umowie. Rozłożona na raty niespłacona część ceny podlega oprocentowaniu przy zastosowaniu stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski.

Reklama
Reklama

W kontekście ww. regulacji prawnych, stanowienie przez radę gminy w uchwale dotyczącej zasad sprzedaży lokali komunalnych, o kwestiach związanych z systemem płatności ratalnej konkretnych umów sprzedaży mienia gminnego (terminy i wysokość rat), jest prawnie wadliwe. Dano termu wyraz m.in. w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody lubelskiego z 13 maja 2013 r. (znak PN-II.4131.191.2013), gdzie podkreślono, że ww. regulacje ustawy o gospodarce nieruchomościami nie upoważniają organu stanowiącego do nałożenia ograniczeń na organ wykonawczy przy ustalaniu w umowie ilości rat, w których płacona będzie należność za zbywaną nieruchomość.

Podobnie postanowiono w rozstrzygnięciu nadzorczym wojewody dolnośląskiego z 26 stycznia 2016 r. (znak NK-N.4131.35. 2.2016.JW1). Zaakcentowano tam, że ww. kwestie pozostają w wyłącznej sferze działalności organu wykonawczego, a nie organu stanowiącego. Wskazano przy tym: „Rada gminy nie może decydować za właściwy w tym zakresie organ wykonawczy, z góry określając wysokość i termin zapłaty pierwszej raty ceny za sprzedaż komunalnego lokalu mieszkalnego oraz termin zapłaty pozostałych rat".

Warto również przywołać stanowisko podane w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 21 maja 2008 r., sygn. akt II SA/Wr 139/08), gdzie podkreślono: „Rada nie jest również uprawniona do ustalania terminu płatności rat, skoro w art. 70 ust. 2 GospNierU wyraźnie przekazano tę kwestię do regulacji umownej. Przedstawione postanowienia stanowią warunki umowy przeniesienia własności nieruchomości lokalowej, które powinny być rozwinięciem i konkretyzacją zasad ustawowych oraz określanych przez radę gminy zasad gospodarowania nieruchomościami". ?

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 994 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2204)

Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: TSUE wysadził TK w powietrze. To ważna lekcja także dla Donalda Tuska
Cudzoziemcy
Kierowca musi mówić po polsku? Prawnicy oceniają nową usługę „Bolt lokalnie"
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Wieczni prezesi spółdzielni mieszkaniowych zostaną? Spór o reformę
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama