Reklama

Wysokość opłaty za śmieci: gmina nie może dowolnie ustalać

Maksymalna miesięczna stawka opłaty za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób zarówno selektywny, jak i nieselektywny, w przypadku metody „od gospodarstwa domowego" jest ograniczona kwotowo.

Aktualizacja: 10.02.2019 15:51 Publikacja: 10.02.2019 06:00

Wysokość opłaty za śmieci: gmina nie może dowolnie ustalać

Foto: Adobe Stock

- W naszej gminie opłata za gospodarowanie odpadami została ustalona od gospodarstwa domowego. Zamierzamy na sesji rady zwiększyć stawki według tej metody: za segregowane do 100 zł i niesegregowane do 200 zł. Wynika to ze zwiększonych kosztów odbierania odpadów. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?

Analiza podanego problemu wymaga odniesienia się do stosownych regulacji ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W pierwszej kolejności na uwagę zasługuje art. 6n ust. 1 i 2 ww. ustawy. Wynika z niego, że rada gminy, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego obliczenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ułatwienia składania deklaracji, określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego:

1) wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, z uwzględnieniem art. 6m ust. 1a i 1b, obejmujący objaśnienia dotyczące sposobu jej wypełnienia oraz pouczenie, że deklaracja stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego; uchwała zawiera także informację o terminach i miejscu składania deklaracji;

2) warunki i tryb składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności:

a) ich format elektroniczny oraz układ informacji i powiązań między nimi zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne,

Reklama
Reklama

b) sposób ich przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej,

c) rodzaje podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone.

Czytaj też: Opłaty za odpady w górę

Rada gminy w uchwale, o której mowa w ust. 1, może określić wykaz dokumentów potwierdzających dane zawarte w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

W dalszej kolejności na uwagę zasługują regulacje art. 6k ust. 2a, 3 i 5 ww. ustawy. Z ust. 2a wynika, że w przypadku wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za gospodarstwo domowe – maksymalna stawka opłaty wynosi 5,6 proc. przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem. Natomiast z art. 6k ust. 3 ustawy wynika, że rada gminy określa wyższe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne nie są w sposób selektywny zbierane i odbierane, nie wyższe jednak niż maksymalne stawki opłat, które wynoszą odpowiednio dwukrotną wysokość maksymalnej stawki opłaty określonej w ust. 2a za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny.

Z kolei z przepisów art. 6k ust. 5 przedmiotowej ustawy wynika, że prezes Głównego Urzędu Statystycznego ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej „Monitor Polski" w pierwszym kwartale każdego roku przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem za rok poprzedni. Zgodnie z obwieszczeniem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 27 marca 2018 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2017 r. – przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny na 1 osobę ogółem w 2017 roku wyniósł 1598 zł. W związku z powyższym maksymalna miesięczna stawka opłaty za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny w przypadku metody „od gospodarstwa domowego" wynosi w zaokrągleniu 89,49 zł, a maksymalna miesięczna stawka opłaty za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób nieselektywny w przypadku metody „od gospodarstwa domowego" wynosi w zaokrągleniu – 179 zł.

Reklama
Reklama

Mając powyższe na względzie ww. założenia, ustalenie stawki opłaty w podanej metodzie, w wysokościach odpowiednio 100 i 200 zł, będzie skutkowało przekroczeniem stawek dopuszczalnych określonych wyżej wymienionymi przepisami prawa.

Wniosek

Sugerowane rozwiązanie legislacyjne będzie niezgodne z nadrzędnymi normami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wprowadzenie takiego zapisu, z dużym prawdopodobieństwem może skutkować orzeczeniem jego nieważności (całej uchwały) przez organ nadzoru, czyli regionalną izbę obrachunkową.

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1454 ze zm.)

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama