Wielu samorządowców ma problem, czy można w tym samym urzędzie zatrudnić małżonka lub innego krewnego. Czy nie będzie to stanowiło naruszenia obowiązujących przepisów. A jeżeli jest to dopuszczalne, to czy istnieją w tej kwestii jakieś ograniczenia albo dodatkowe obowiązki. Odpowiedzi na te wszystkie pytania zawarte są zarówno w ustawie o pracownikach samorządowych, jak i w samorządowych ustawach ustrojowych: gminnej, powiatowej i wojewódzkiej.
[srodtytul]Co jest zabronione[/srodtytul]
Podstawowe znaczenie ma w tej kwestii przepis art. 26 ustawy z 21 listopada 2008 r. Zgodnie z jego treścią małżonkowie oraz osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia oraz w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli [b]nie mogą być zatrudnieni w jednostkach samorządowych (wymienia je art. 2 ustawy), jeżeli powstałby między tymi osobami stosunek bezpośredniej podległości.[/b] W tym miejscu warto zaznaczyć, że treść omawianego przepisu jest w zasadzie tożsama z treścią obowiązującego do 31 grudnia 2008 r. art. 6 ustawy z 22 marca 1990 r.
[srodtytul]Bezpośrednia, ale także czasowa[/srodtytul]
Przewidziany w art. 26 ustawy o pracownikach samorządowych zakaz ma charakter etyczny. Warto przy tym zauważyć, że podobny zakaz występuje również w przepisach ustawy o służbie cywilnej, a dokładnie w jej art. 79. Zaznaczyć również trzeba, że przewidziany w ustawie o pracownikach samorządowych zakaz jest, w stosunku do regulacji przytoczonej powyżej, mniej rygorystyczny. Art. 26 samorządowej pragmatyki służbowej wprowadza bowiem zakaz zatrudniania krewnych i powinowatych jedynie w sytuacji, w której pomiędzy nimi miałby powstać stosunek bezpośredniej podległości służbowej. Natomiast zakaz przewidziany w art. 79 ustawy o służbie cywilnej odnosi się do każdego przypadku podległości służbowej, nawet jeżeli jest ona pośrednia.