Prywaciarz zadba o czyste ulice

Gmina może przekazać obowiązek realizacji usług dla ludności firmie prywatnej. W ten sposób można dostarczać mieszkańcom wodę i odbierać ścieki

Publikacja: 22.10.2009 07:35

Prywaciarz zadba o czyste ulice

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

Red

Możliwość taką wprowadziły przepisy ustawy z 9 stycznia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B61A9D08CFBE1606D2DBFAC1F5AEE35F?id=299847]o koncesji na roboty budowlane lub usługi [/link](samorządy gminne zyskały dodatkową formułę współpracy z podmiotami prywatnymi w zakresie realizacji zadań własnych gminy. Jest nią koncesja na usługi komunalne. W wyniku wyboru operatora infrastruktury gminnej samorząd może przekazać (wraz z infrastrukturą) obowiązek realizacji usług komunalnych podmiotowi prywatnemu.

[srodtytul]Różne aspekty umowy[/srodtytul]

Wydaje się, że ustawa z 9 stycznia 2009 r. o[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=85E7AF53B91418BEAD5D427022CA765D?id=299847] koncesji na roboty budowlane i usługi [/link](DzU nr 19, poz. 101) najbardziej przystaje do modelu przekazywania zadań komunalnych bez dysponowania w sensie prawno-rzeczowym infrastrukturą komunalną. Nie wdając się w teoretyczne rozważania, można przyjąć, że koncesja na usługi komunalne może być traktowana jako jedna z form szeroko rozumianego partnerstwa publiczno-prywatnego, nie będąc jednocześnie przedmiotem regulacji [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2372B855AC63F19166D4F0E4EF450BEB?id=299853]ustawy o PPP[/link]. Koncesja na usługi nie stanowi także szczególnego trybu zamówień publicznych.

Jednak w ustawie o koncesjach zostały zawarte główne myśli wskazanych powyżej ustaw, i tak: operator wybierany jest w trybie przetargowym, ale na zasadach opisanych w ustawie o koncesji po zakończeniu dwuetapowego postępowania zostaje mu przekazana infrastruktura komunalna do wyłącznego dysponowania, jednak na czas określony, nie dłuższy niż 15 lat (z zastrzeżonymi wyjątkami). Zatem w ustawie o koncesji, gdy ma ona zastosowanie do usług o charakterze komunalnym, dochodzi do połączenia dwóch koncepcji:

- przekazania infrastruktury na stosunkowo długi czas w porównaniu z innymi cywilnymi umowami (najem, dzierżawa),

- realizacji usług komunalnych przez podmiot prywatny na zasadach komercyjnych (lub zbliżonych w tym sensie, że ich istotą jest wypracowanie zysku) na terenie jednostki samorządowej.

Istotne jest połączenie aspektów rzeczowych – dysponowanie infrastrukturą, zobowiązaniowych – przekazanie zadań własnych i świadczenie tych usług na rzecz mieszkańców, oraz administracyjnych – o charakterze regulacyjnym poprzez nadzór gminy nad realizacją koncesji.

[srodtytul]Przekazanie majątku[/srodtytul]

Majątek zostaje przekazany na podstawie umowy dzierżawy lub najmu. [b]Maksymalny okres udzielenia koncesji, 15 lat, jest na tyle długi, aby operator mógł czynić nakłady na powierzoną mu infrastrukturę i czerpać z niej samej oraz poczynionych nakładów korzyści[/b], tak aby w okresie trwania dzierżawy zamortyzowały nakłady. Przy tym gmina nie wyzbywa się prawa własności infrastruktury, jednocześnie nabywając prawo do nakładów i ulepszeń. Poza kwestiami prawnymi jest to, że długi okres udzielenia koncesji pozwala na jej oddzielenie od kwestii politycznych.

[srodtytul]Obowiązki stron[/srodtytul]

Operator pozostaje w dwóch relacjach zobowiązaniowych. Z jednej strony z gminą, jako dysponentem infrastruktury i zlecającym wykonanie zadań, z drugiej zaś z mieszkańcami jako odbiorcami usług komunalnych. Nie bez znaczenia jest ustanie charakteru prawnego relacji pomiędzy operatorem a odbiorcami świadczeń, gdyż w wielu przypadkach, zarówno [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9D389C261C5C32C7B36D9AD5D8232167?id=185040]w ustawie o odpadach[/link], jak i w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0AD05AC5F518190F35D0E5D2DC58AF41?id=182311]ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków[/link], ustawodawca posługuje się pojęciem „opłaty”, niejako rozróżniając ją od pojęcia „ceny” w rozumieniu kodeksu cywilnego. Wydaje się, że cywilistyczny charakter relacji pomiędzy operatorem a odbiorcami usług komunalnych jest bezsporny, uprawnienia gminy w takich relacjach mają charakter regulacyjny i ich adresatem może być wyłącznie operator.

[srodtytul]Jaki nadzór[/srodtytul]

Przekazując infrastrukturę, gmina przekazuje obowiązek realizacji usług, zachowując status regulatora. Uprawnienia gminy mają szczególnie istotny charakter w przypadku zbiorowego zaopatrzenia w wodę, utrzymania czystości, gospodarki odpadami oraz zasad korzystania z infrastruktury drogowej. Uprawnienia należy podzielić na te o charakterze finansowym, tj. na ewentualne ustalanie opłat, taryf, w tym kontrolę procesu kształtowania relacji finansowych w zakresie danej usługi, oraz uprawnienia o charakterze regulaminowym, tj. ustalanie regulaminów świadczenia poszczególnych kategorii usług. W pierwszym przypadku konieczne jest ustalenie, jak władcze uprawnienia samorządu przekładają się na relacje cywilne pomiędzy koncesjodawcą a koncesjonariuszem.

[i]Autor jest radcą prawnym w kancelarii Krupa Srokosz Patryas w Katowicach[/i]

[ramka][b]Uwaga[/b]

[b]Do katalogu usług komunalnych, które mogłyby stanowić przedmiot takiej koncesji, należą w szczególności:

- dostawa wody i odbiór ścieków,

- gospodarka odpadami,

- zarządzanie obiektami publicznymi, w tym: szkołami, obiektami sportowymi, parkingami,

- utrzymanie czystości w mieście.[/b][/ramka]

Możliwość taką wprowadziły przepisy ustawy z 9 stycznia 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B61A9D08CFBE1606D2DBFAC1F5AEE35F?id=299847]o koncesji na roboty budowlane lub usługi [/link](samorządy gminne zyskały dodatkową formułę współpracy z podmiotami prywatnymi w zakresie realizacji zadań własnych gminy. Jest nią koncesja na usługi komunalne. W wyniku wyboru operatora infrastruktury gminnej samorząd może przekazać (wraz z infrastrukturą) obowiązek realizacji usług komunalnych podmiotowi prywatnemu.

Pozostało 90% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów