Na początku wyjaśnijmy, co to w ogóle jest pojazd nienormatywny. Definicja tego pojęcia znajduje się w przepisach [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=1BD0A6977092DBF619D2860BA7BAA7A1?id=175016]ustawy o drogach publicznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 19, poz. 115 ze zm.)[/link].
Jak wynika z treści jej art. 4 pkt 25, jest to pojazd (lub zespół pojazdów), którego naciski na osi wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach ustawy o drogach publicznych, albo którego wymiary i masa wraz z ładunkiem (lub bez niego) są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach o ruchu drogowym.
Używając prostych słów: są to samochody (i nie tylko), które są za duże lub za ciężkie, aby mogły się poruszać po drogach publicznych – gminnych, powiatowych, wojewódzkich czy krajowych.
[srodtytul]Cztery rodzaje dokumentów[/srodtytul]
Zasady wydawania zezwoleń określone zostały w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=2799E178566EAB9B80B36AAB57350747?id=178080]ustawie – Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 108, poz. 908 ze zm.)[/link] oraz w [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=176045]rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków i trybu wydawania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych (DzU z 2004 r. nr 267, poz. 2660)[/link].