Reklama
Rozwiń
Reklama

Rozmowa o oświadczeniach majątkowych

Stefan Płażek adiunkt w Katedrze Prawa Samorządu Terytorialnego UJ

Publikacja: 30.11.2010 03:50

Rozmowa o oświadczeniach majątkowych

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

[b]Rz: Jakie konsekwencje grożą za niezłożenie oświadczenia majątkowego?[/b]

Stefan Płażek: Terminalne – tj. utrata stanowiska. Wójt i radny traci mandat. Starosta, sekretarz, pracownik upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych czy kierownik gminnej jednostki organizacyjnej tracą pracę. I to w trybie natychmiastowym. Nawet gdyby pracodawca (a co do radnych – organ stanowiący j. s. t.) ociągał się z tą sankcją, może być do niej przymuszony. Wojewoda może w trybie nadzoru wygasić mandat radnego (np. art. 98a usg).

Na pociechę można rzec, że [b]po pierwsze[/b], terminy do złożenia oświadczeń majątkowych zostały ostatnio zliberalizowane za sprawą orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (po ich przekroczeniu udziela się jeszcze dodatkowego 14-dniowego terminu, a dopiero po jego bezskutecznym upływie wdraża się sankcję).

[b]Po drugie[/b] zaś, zgodnie ze zdaniem SN (a wbrew kategorycznemu brzmieniu przepisu) nie jest bez znaczenia przyczyna przekroczenia terminu. Jeśli jest ona niezawiniona – nie należy wdrażać sankcji.

Ponadto ustawy ustrojowe nadal zawierają sankcję materialną w postaci utraty przez pracowników (z wyjątkiem wójta) wynagrodzenia od pierwszego dnia opóźnienia w złożeniu oświadczenia do dnia jego złożenia. Sankcja ta – jak wielokrotnie podkreślano – jest niezgodna z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A3E29958CB6A87239FC75408E9E9D540?id=77990]konstytucją[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=5CC896FA48AAFE288303F5E978EFE326?id=76037]kodeksem pracy[/link], gdyż pozbawia pracownika wynagrodzenia. Jest ponadto logicznie sprzeczna z sankcją utraty stanowiska.

Reklama
Reklama

Natomiast sankcją za niezłożenie oświadczenia majątkowego zażądanego od pracownika na podstawie art. 32 ups wydają się być ogólne formy pracowniczej odpowiedzialności związanej z niewykonaniem polecenia służbowego. Wcześniejszy art. 31 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A346903428A858EE9C1F9B43F406AD9E?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link] wydaje się pośrednio sugerować, iż nie jest to przewina duża, skoro za analogiczne uchybienie (a nawet nieco większe – bo obowiązkowo składaną informację o działalności gospodarczej) przewiduje jedynie kary porządkowe.

[b]Czy pracownicy samorządowi składający oświadczenia na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (sekretarz, skarbnik) są zobowiązani również do składania oświadczeń w trybie ustawy o pracownikach samorządowych – na żądanie przełożonego?[/b]

Cały czas twierdzę, że nie. Na gruncie nowej ustawy (z 21 listopada 2008 r., przyp. MC) doszły mi dwa argumenty. Jeden z art. 32 ust. 2 ups: skoro zgodnie z nim to kierownik jednostki dokonuje analizy oświadczenia, to np. wójt kontrolowałby samego siebie. Drugi argument z art. 32 ust. 3: skoro oświadczenie składa się wg tego samego formularza co w art. 24 h usg, to byłoby to dublowanie działań, bez żadnego sensu. Z innej beczki – art. 32 ups nie zawiera żadnych terminów dla wypełnienia polecenia. Powstaje zatem pytanie – czy polecenia nazbyt częste lub z nazbyt krótkimi terminami nie mogą przekraczać granicy szykany.

[b]Czy kierownik USC (inny niż wójt) oraz jego zastępca są zobowiązani do składania oświadczeń majątkowych w związku z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy oraz rocznych, czy tylko składają oświadczenia na żądanie przełożonego w trybie art. 32 ustawy o pracownikach samorządowych?[/b]

Kierownik USC (inny niż wójt) oraz jego zastępca to – jak ostatecznie niedawno przesądzono w orzecznictwie – nie stosunek pracy, a stanowisko (funkcja). W sensie pracowniczym osoby te są pracownikami urzędu gminy. Urząd stanu cywilnego nie jest osobnym pracodawcą, pozostaje w strukturach organizacyjnych urzędu gminy.

Uważam zatem, że kierownik USC nie jest „kierownikiem jednostki organizacyjnej gminy” w rozumieniu art. 24 h gminnej ustawy ustrojowej. Nie składa więc oświadczenia w trybie tego przepisu. Przepis ten nie wymienia też niczyich zastępców (poza zastępcą wójta). Natomiast kierownik USC i jego zastępca to stanowiska kierownicze, zatem mogą zostać wezwani do złożenia oświadczenia według art. 32 ups. 

[b]Rz: Jakie konsekwencje grożą za niezłożenie oświadczenia majątkowego?[/b]

Stefan Płażek: Terminalne – tj. utrata stanowiska. Wójt i radny traci mandat. Starosta, sekretarz, pracownik upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych czy kierownik gminnej jednostki organizacyjnej tracą pracę. I to w trybie natychmiastowym. Nawet gdyby pracodawca (a co do radnych – organ stanowiący j. s. t.) ociągał się z tą sankcją, może być do niej przymuszony. Wojewoda może w trybie nadzoru wygasić mandat radnego (np. art. 98a usg).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Rząd chce podwyższyć opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami
Nieruchomości
Spółdzielcy będą wreszcie na swoim. Rząd chce rozwiązać problem z PRL
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Prawo rodzinne
Jak po rozwodzie wycenić nakłady małżonka na wspólny majątek? Wyrok SN
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama