Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe zasady składania oświadczeń przez radnych

Radny czy wójt ma je złożyć w 30 dni od ślubowania. Jeśli tego nie uczyni, przewodniczący rady wyznaczy mu kolejny, 14-dniowy termin

Publikacja: 30.11.2010 04:00

Nowe zasady składania oświadczeń przez radnych

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Obowiązek ten wynika wprost z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5543CC76467D6C9117BCF0CA2E22D47?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]. Został zapisany w jej art. 24h ust. 4. Oświadczenie majątkowe radny składa przewodniczącemu rady gminy, a wójt i przewodniczący rady – wojewodzie.

[srodtytul]Stosowane po raz pierwszy[/srodtytul]

Obowiązek składania oświadczeń majątkowych na początku kadencji, w jej trakcie (co roku do 30 kwietnia) oraz na dwa miesiące przed końcem kadencji nie jest niczym nowym. Zmieniają się natomiast przepisy określające konsekwencje jego niedopełnienia. Co prawda stosowne przepisy wprowadzone ustawą z 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym weszły w życie 25 października 2008 r., jednak ich stosowanie zostało mocą przepisów końcowych odroczone.

Art. 6 ustawy nowelizującej stanowi bowiem, że mają one zastosowanie „do kadencji następujących po kadencji, w czasie której weszły w życie”. Po raz pierwszy zostaną zatem przetestowane na radnych (wójtach, burmistrzach, prezydentach miast), których kadencja rozpoczęła się 21 listopada 2010 r.

[srodtytul]Jakie zmiany[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na treść dodanego do art. 24h ustawy o samorządzie gminnym ust. 5a. Stanowi on, że jeżeli termin na złożenie oświadczenia majątkowego przez radnego (przewodniczącego rady, wójta) nie zostanie dotrzymany, to przewodniczący rady (wojewoda) w terminie 14 dni od dnia stwierdzenia tego faktu wzywa osobę, która oświadczenia nie złożyła, do jego niezwłocznego złożenia, wyznaczając dodatkowy 14-dniowy termin, którego bieg liczy się od dnia skutecznego doręczenia wezwania.

Drugim ważnym przepisem jest art. 24k ustawy o samorządzie gminnym, którego ust. 1–3 otrzymały nowe brzmienie. Zgodnie z brzmieniem art. 24k ust. 1 pkt 1 niezłożenie oświadczenia majątkowego mimo upływu dodatkowego, wyznaczonego terminu powoduje wygaśnięcie mandatu radnego (wójta) w trybie art. 190 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B98C84CEBEB62EDBBC55FE40999A7F09?id=170645]ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw [/link](art. 26 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DD7FCA02DC382E5E5A1443639066A998?id=166432]ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza, prezydenta miasta[/link]).

[srodtytul]Konieczna uchwała rady[/srodtytul]

Jak wynika z treści art. 190 ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (dalej: ordynacja wyborcza), wygaśnięcie mandatu radnego (wójta) z powodu niezłożenia oświadczenia majątkowego w określonych w ustawie terminach stwierdza rada gminy w uchwale. Należy przed jej podjęciem umożliwić radnemu (wójtowi) złożenie wyjaśnień.

Uchwałę o wygaśnięciu mandatu radnego doręcza się niezwłocznie zainteresowanemu i przesyła wojewodzie oraz komisarzowi wyborczemu. Akt można zaskarżyć do sądu administracyjnego.

[ramka][b]Ważny wyrok TK[/b]

Reklama
Reklama

Zmiana zasad składania oświadczeń majątkowych przez wójtów (radnych) jest efektem zakwestionowania przez Trybunał Konstytucyjny przepisów, zgodnie z którymi sankcja w postaci utraty mandatu za niezłożenie oświadczenia w terminie była stosowana automatycznie, bez możliwości naprawienia przez zobowiązanego stanu niezgodnego z prawem.

W konsekwencji ustawodawca zdecydował się wprowadzić do samorządowych ustaw ustrojowych procedurę umożliwiającą wójtowi (radnemu), który nie złożył oświadczenia w terminie ustawowym, dopełnienie obowiązku w dodatkowym wyznaczonym terminie [b](wyrok z 13 marca 2007 r., K 8/07)[/b].[/ramka]

[i][b]Podstawa prawna: [/b]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=286277]ustawa z 5 września 2008 r. o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 180, poz. 1111)[/link] [/i]

Obowiązek ten wynika wprost z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5543CC76467D6C9117BCF0CA2E22D47?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]. Został zapisany w jej art. 24h ust. 4. Oświadczenie majątkowe radny składa przewodniczącemu rady gminy, a wójt i przewodniczący rady – wojewodzie.

[srodtytul]Stosowane po raz pierwszy[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Prawo drogowe
Rząd chce podwyższyć opłaty za przejazd drogami ekspresowymi i autostradami
Nieruchomości
Spółdzielcy będą wreszcie na swoim. Rząd chce rozwiązać problem z PRL
Konsumenci
Frankowicze. Sąd nie zawsze związany stanowiskiem sądu odwoławczego
Prawo rodzinne
Jak po rozwodzie wycenić nakłady małżonka na wspólny majątek? Wyrok SN
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Podatki
Darowizna od rodzica powinna iść na konto dziecka. Bo fiskus ją opodatkuje
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama