Obowiązek ten wynika wprost z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=B5543CC76467D6C9117BCF0CA2E22D47?id=163433]ustawy o samorządzie gminnym[/link]. Został zapisany w jej art. 24h ust. 4. Oświadczenie majątkowe radny składa przewodniczącemu rady gminy, a wójt i przewodniczący rady – wojewodzie.
[srodtytul]Stosowane po raz pierwszy[/srodtytul]
Obowiązek składania oświadczeń majątkowych na początku kadencji, w jej trakcie (co roku do 30 kwietnia) oraz na dwa miesiące przed końcem kadencji nie jest niczym nowym. Zmieniają się natomiast przepisy określające konsekwencje jego niedopełnienia. Co prawda stosowne przepisy wprowadzone ustawą z 5 września 2008 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym weszły w życie 25 października 2008 r., jednak ich stosowanie zostało mocą przepisów końcowych odroczone.
Art. 6 ustawy nowelizującej stanowi bowiem, że mają one zastosowanie „do kadencji następujących po kadencji, w czasie której weszły w życie”. Po raz pierwszy zostaną zatem przetestowane na radnych (wójtach, burmistrzach, prezydentach miast), których kadencja rozpoczęła się 21 listopada 2010 r.
[srodtytul]Jakie zmiany[/srodtytul]