Coroczne oświadczenia majątkowe składa się do 30 kwietnia według stanu na 31 grudnia roku poprzedniego. Taki obowiązek ciąży w gminie na: wójcie, radnych, skarbniku i sekretarzu, zastępcach wójta, kierownikach gminnych jednostek organizacyjnych, osobach zarządzających i członkach organu zarządzającego gminną osobą prawną oraz na tych urzędnikach, którzy w imieniu wójta wydają decyzje administracyjne.
Kierownik USC
Wśród osób zobowiązanych do składania corocznych oświadczeń majątkowych nie będzie natomiast ani kierownika urzędu stanu cywilnego, ani jego zastępcy.
– Wynika to z tego, że urząd stanu cywilnego nie jest jednostką organizacyjną gminy w rozumieniu art. 24h ustawy o samorządzie gminnym – wyjaśnia dr Stefan Płażek z Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kierownik USC nie jest zatem zobowiązany do składania oświadczeń w trybie tego przepisu. Art. 24h ust. 5 gminnej ustawy ustrojowej nie wymienia również jako osób zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych innych zastępców niż zastępcy wójta. Zastępcy kierownika USC, tak jak zastępcy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, corocznych oświadczeń majątkowych również nie mają obowiązku składać.
Pamiętać jednak trzeba, że zarówno zastępcy kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, jak i kierownik USC są pracownikami samorządowymi zatrudnionymi na stanowiskach urzędniczych (kierowniczych). Mogą zatem zostać wezwani do złożenia oświadczenia majątkowego w trybie art. 32 ustawy o pracownikach samorządowych.