Reklama

Po złożeniu wniosku przez Internet najczęściej i tak konieczna jest wizyta w urzędzie

Po złożeniu wniosku przez Internet najczęściej i tak konieczna jest wizyta w urzędzie

Publikacja: 19.04.2012 09:37

ePUAP jest nadal rzadko stosowany

ePUAP jest nadal rzadko stosowany

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

Jedna trzecia urzędników nie ma służbowych skrzynek e-mailowych. Nie wszystkie urzędy wywiązują się też z obowiązku zapewnienia interesantom kontaktu drogą elektroniczną. Choć wszystkie powinny udostępnić elektroniczną skrzynkę podawczą, 10 proc. wciąż tego nie zrobiło. Najgorzej jest w woj. małopolskim  tam brakuje jej w co piątym urzędzie.

- Taka skrzynka służy do składania dokumentów przez interesantów - wyjaśnia Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Niepopularna platforma

Niewiele urzędów korzysta też z dobrodziejstwa platformy ePUAP. Na rządowej platformie swoje skrzynki podawcze założyło 42 proc. gmin, połowa powiatów, 37 proc. urzędów marszałkowskich, 80 proc. urzędów wojewódzkich i 70 proc. ministerstw. A zamieszczenie skrzynki na ePUAP jest tańsze.

Do urzędów spływają głównie e-wnioski o dostęp do informacji publicznej

Możliwość udostępniania usług poprzez ePUAP to dla urzędów oszczędność. W ten sposób zyskują infrastrukturę do wymiany informacji oraz tworzenia usług. Urzędy zintegrowane z platformą ePUAP zdejmują z siebie obowiązek budowania własnych systemów  tłumaczy Artur Koziołek, rzecznik prasowy Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Reklama
Reklama

Skrzynka pierwszego kontaktu

Jak dowiedziała się Rz", ministerstwo planuje wprowadzenie obowiązku posiadania skrzynki na ePUAP. Można się jednak spodziewać, że i tak nie ułatwi to kontaktu obywatela z urzędem. Przez elektroniczną skrzynkę podawczą wprawdzie można złożyć podanie, wniosek lub skargę, ale najczęściej i tak konieczna jest wizyta w urzędzie.

- Problemem jest już złożenie załączników do podania, bo muszą mieć postać elektroniczną. Brakuje zasad konwersji dokumentów papierowych w elektroniczne - mówi Paweł Litwiński, partner w Kancelarii Barta Litwiński.

Sprowadza to więc elektroniczną skrzynkę podawczą do roli skrzynki pierwszego kontaktu. Najpierw interesant składa więc wniosek, a potem donosi papiery do urzędu. Także pełnomocnictwo w wersji tradycyjnej, z własnoręcznym podpisem, nie może być przeniesione w świat elektroniczny i nadal mieć waloru oryginalnego pełnomocnictwa. Pełnomocnik nie załatwi więc sprawy przez Internet w imieniu swojego mocodawcy.

- Dokumenty, które strona ma w formie tradycyjnej, papierowej, i które musi złożyć w oryginale, nie mogą być po prostu zeskanowane i dołączone do podania wnoszonego przez Internet, bo wtedy stracą walor oryginału. Wprawdzie można już poprosić o wystawienie zaświadczenia w postaci elektronicznej, ale nie można zeskanować i załączyć do elektronicznego podania zaświadczeń, które wydano rok czy dwa lata temu w formie papierowej - tłumaczy Paweł Litwiński.

Dlatego do gmin najczęściej składane są wnioski o informację publiczną i dopisanie do spisu wyborców. Do załatwienia tych spraw nie jest potrzebny żaden załącznik i całość postępowania ma formę elektroniczną. W większości spraw jednak dalsze czynności przebiegają tradycyjnie. Jest tak zarówno w administracji samorządowej, jak i rządowej.

Papier górą

- W naszym urzędzie w każdym wypadku po otrzymaniu od klienta korespondencji przez Internet dalsze postępowanie prowadzone jest w formie tradycyjnej - mówi Ivetta Biały, rzecznik prasowy wojewody mazowieckiego.

Reklama
Reklama

Taka niekonsekwencja dotyczy całego postępowania administracyjnego.

- Mamy możliwość prowadzenia postępowania administracyjnego w postaci elektronicznej, ale nie możemy już złożyć skargi do sądu administracyjnego drogą elektroniczną - zauważa Paweł Litwiński. - Jeśli więc przegramy sprawę, np. przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym, musimy i tak wnieść skargę do sądu administracyjnego na piśmie z własnoręcznym podpisem. Nie wiadomo też, w jakiej formie mają być złożone załączniki do skargi, jeżeli postępowanie było wcześniej prowadzone z wykorzystaniem dokumentów elektronicznych. Wydrukowane, a może na płycie CD?  - pyta adwokat.

Zdaniem ekspertów jedną z przyczyn kłopotów z informatyzacją polskiej administracji jest jej fragmentaryczność i brak spójnej wizji.

- Albo informatyzuje się konkretny, bardzo wąski zakres administracji, albo wybrane wątki z różnych dziedzin. Inne reguły rządzą postępowaniem elektronicznym w postępowaniu administracyjnym ogólnym, inne w ordynacji podatkowej, inne w postępowaniach szczególnych - ocenia Paweł Litwiński.

- Podczas projektowania systemów teleinformatycznych nie są badane rzeczywiste potrzeby klientów i urzędów. Przez wiele lat forsowano korzystanie z tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podczas gdy zrezygnowanie z tego podpisu w programie e[pauza]deklaracje istotnie przyczyniło się do jego popularności - mówi Krzysztof Siewicz z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego.

Stopień wykorzystania elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP

Reklama
Reklama

Instytucja            ogólna liczba instytucji        liczba instytucji, które posiadają skrzynkę                                                                          na  platformie ePUAP

Ministerstwa                      17                                               12

Urzędy marszałkowskie      16                                                 6

Urzędy  wojewódzkie        16                                                13

Powiaty                            379                                              195

Reklama
Reklama

Gminy                              2479                                            1050

Źródło - Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji

Jedna trzecia urzędników nie ma służbowych skrzynek e-mailowych. Nie wszystkie urzędy wywiązują się też z obowiązku zapewnienia interesantom kontaktu drogą elektroniczną. Choć wszystkie powinny udostępnić elektroniczną skrzynkę podawczą, 10 proc. wciąż tego nie zrobiło. Najgorzej jest w woj. małopolskim  tam brakuje jej w co piątym urzędzie.

- Taka skrzynka służy do składania dokumentów przez interesantów - wyjaśnia Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Czy Trybunał Konstytucyjny będzie sam publikował swoje wyroki? Próba odblokowania TK
Prawo w Polsce
Czy można zagrodzić jezioro? Wody Polskie wyjaśniają
Konsumenci
Zawieszenie obowiązku spłaty rat z mocy prawa nie zawsze korzystne dla konsumenta
Prawo karne
Afera KPO. Prokuratura Europejska przejmie postępowanie w sprawie nieprawidłowości
Prawo drogowe
Będzie podwyżka opłat za badania techniczne aut. Wiceminister podał kwotę
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama