Rada gminy nie określi zasad postępowania ze znaleziskiem

Rada gminy nie może określić zasad postępowania ze znaleziskiem, co do którego istnieje podejrzenie, że może być zabytkiem

Publikacja: 10.12.2013 17:42

Wszystkie znalezione zabytki są własnością Skarbu Państwa

Wszystkie znalezione zabytki są własnością Skarbu Państwa

Foto: www.sxc.hu

Zasady postępowania w sytuacji znalezienia przedmiotu mogącego być zabytkiem uregulowane zostały w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (art. 32 i następne). Nakładają one obowiązek - na każdego znalazcę przedmiotu, który może być zabytkiem archeologicznym - obowiązek zabezpieczenia znaleziska i powiadomienia właściwych organów. Są nimi konserwator zabytków, albo wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ustawa wyznacza także trzydniowy termin dla konserwatora zabytków na dokonanie oględzin znaleziska i zorganizowanie badań archeologicznych.

Nie zważając na te regulacje ustawowe rada gminy Bielsk Duży określiła w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zasady postępowania w sytuacji, gdy podczas prowadzenia robót ziemnych zostanie odkryty przedmiot, co do którego istnieje podejrzenie, że może być zabytkiem.

Zgodnie z treścią uchwały obowiązkiem inwestora jest wówczas przerwać roboty budowlane, a znalezisko i teren wokół niego zabezpieczyć. Inwestor powiadamia o znalezisku konserwatora zabytków. Jednocześnie uchwała stanowi, że wstrzymanie prac trwa do czasu wydania przez konserwatora decyzji w sprawie dalszego postępowania ze znaleziskiem, jednak nie dłużej niż przez 5 dni.

Postanowienia te zakwestionował wojewoda mazowiecki, który doszedł do wniosku, że przytoczona regulacja wykracza poza przyznane radzie kompetencje, a ponadto modyfikuje regulacje rangi ustawowej (rozstrzygnięcie nadzorcze z 5 grudnia 2013 r., sygn. akt LEX-I.4131.141.2013.BŁ).

- W świetle przepisów ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami jedną z form ochrony zabytków są ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego - mówi Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. - W planie ustala się, w zależności od potrzeb, strefy ochrony konserwatorskiej obejmujące obszary, na których obowiązują określone ustaleniami planu ograniczenia, zakazy i nakazy, mające na celu ochronę znajdujących się na tym obszarze zabytków - tłumaczy.

Kompetencja ta koresponduje z wynikającym z przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uprawnieniem rady gminy do określenia w planie miejscowym szczególnych zasad, na jakich poszczególne zabytki, zależnie od indywidualnych uwarunkowań, mogą być chronione. - Kompetencja nie oznacza jednak pełnej dowolności rady w tym zakresie - zastrzega Jacek Kozłowski.

W ocenie organu nadzoru przepisy nie upoważniają rady gminy do regulowania zasad postępowania ze znaleziskiem, co do którego istnieje przypuszczenie, że jest zabytkiem.

- W szczególności zaś rada nie posiada uprawnienia do umieszczania w uchwale regulacji dotyczących obowiązku uzyskania decyzji administracyjnych, o których mowa w przepisach z zakresu ochrony zabytków - wyjaśnia Jacek Kozłowski. - Zwłaszcza, że wszelkie kompetencje i formy działania właściwych organów (np. konserwatora zabytków) zostały już uregulowane przez ustawodawcę - precyzuje wojewoda.

 

Każde działanie organu władzy publicznej musi mieć oparcie w obowiązującym prawie. Oznacza to, że rada gminy, podejmując uchwałę w oparciu o normę ustawową, musi ściśle uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenie prawa.

Zarówno w doktrynie, jak również w orzecznictwie ugruntował się pogląd dotyczący dyrektyw wykładni norm o charakterze kompetencyjnym. Naczelną zasadą prawa administracyjnego jest zakaz domniemania kompetencji. Ponadto należy podkreślić, iż normy kompetencyjne powinny być interpretowane w sposób ścisły, literalny. Jednocześnie zakazuje się dokonywania wykładni rozszerzającej przepisów kompetencyjnych oraz wyprowadzania kompetencji w drodze analogii.

Zasady postępowania w sytuacji znalezienia przedmiotu mogącego być zabytkiem uregulowane zostały w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (art. 32 i następne). Nakładają one obowiązek - na każdego znalazcę przedmiotu, który może być zabytkiem archeologicznym - obowiązek zabezpieczenia znaleziska i powiadomienia właściwych organów. Są nimi konserwator zabytków, albo wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ustawa wyznacza także trzydniowy termin dla konserwatora zabytków na dokonanie oględzin znaleziska i zorganizowanie badań archeologicznych.

Pozostało 85% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"