Według izby program przyniesie pozytywne efekty tylko wtedy, gdy będzie kontynuowany, co jest związane z nieprzerwanym finansowaniem na stałym poziomie.
Słabo rozwinięta sieć dróg lokalnych niskiej jakości stanowi barierę dla rozwoju poszczególnych regionów kraju. Hamuje ich aktywność gospodarczą, obniża atrakcyjność inwestycyjną oraz konkurencyjność. Poza tym kiepska infrastruktura wpływa też na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, co potwierdzają statystyki policji stanowiące o tym, że aż 75 proc. wypadków ma miejsce na drogach lokalnych.
Efekty realizacji programu
W ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na lata 2009-2011 zmodernizowano i rozbudowano sieć dróg lokalnych o łącznej długości ponad 8,2 tys. km. W ramach drugiej edycji programu, która trwała do końca 2012 r. zainwestowano w drogi o długości 827 km.
Program pochłonął 685 mln zł, przy czym dotacja państwa wyniosła 193 mln zł. W 2013 r. zaplanowano wydać 500 mln zł. Na rok 2014 przewidziano limit wydatków tylko na poziomie 250 mln zł.
NIK ocenia, że przedmiotowy program znacząco wpłynął na poprawę stanu technicznego dróg oraz bezpieczeństwa w komunikacji drogowej. Niestety równocześnie wskazuje na coraz to mniejsze dotacje przeznaczane na utrzymanie osiągniętego poziomu infrastruktury drogowej.